Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Αλέξανδρος Λυκούρας παρουσιάζει από τις 3 Μαΐου έως τις 8 Ιουνίου 2023, κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 21:00 στο Studio Μαυρομιχάλη, μια ανανεωμένη εκδοχή του μονολόγου «Μάτια παντού, αναζητώντας τα αγαπημένα μάτια», μονόλογος ο οποίος ξεχώρισε κατά την πρώτη του παρουσίαση (το 2018 στο Από Μηχανής Θέατρο).

 

 

Ένας ηθοποιός στήνει στη σκηνή του θεάτρου πόλεις. Τριγυρίζει σε δρόμους και πλατείες. Αναζητά τον έρωτα. Που να ψάξει; Στους δρόμους του ονείρου; Στους δρόμους της ιστορίας; Ο έρωτας συνεχώς ξεγλιστράει. Πως να τον κρατήσει ζωντανό; Με την ειλικρίνεια ενός αφηγητή, με την υπερβολή ενός κομπέρ; Ο ηθοποιός στήνει πόλεις, ξαναστήνει και παγιδεύεται σε ένα λαβύρινθογεμάτοπροσδοκίες και διαψεύσεις.

Μια παράσταση για την αέναη αναζήτηση του έρωτα και την προσπάθεια που κάνει ένας καλλιτέχνης για να τον εκφράσει.

Στο κείμενο υπάρχουν στοιχεία από τη ζωή του Αλέξανδρου Σολομού (περ. 1803 – 1885). Ο Αλέξανδρος Σολομός ίδρυσε το ομώνυμο θέατρο που λειτούργησε στο Αργοστόλι της Κεφαλονιάς από το 1837 έως το 1858 και ήταν παππούς του σκηνοθέτη Αλέξη Σολομού (1918 – 2012).

 

 

*******************************************************************************************************

Η οικογένεια Σολομού, με καταγωγή πιθανότατα από το Σαλέρνο, μετοίκησε στην Κεφαλονιά είτε την περίοδο της φραγκικής κατάκτησης της Κωνσταντινούπολης είτε στις αρχές του 16ου αιώνα. Άλλος κλάδος της οικογένειας μετανάστευσε στην Κρήτη και την Πελοπόννησο και μετά την τουρκική κατάκτηση κατέφυγε στη Ζάκυνθο, κλάδο από τον οποίο κατάγεται και ο εθνικός ποιητής Διονύσιος Σολωμός. Η οικογένεια Σολομού απέκτησε ως φέουδα σημαντικές εκτάσεις στην Κεφαλονιά και εγγράφεται στη Χρυσή Βίβλο το 1593. Οι Σολομοί απέκτησαν μεγάλη κτηματική περιουσία και διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στην οικονομική και πολιτική ζωή του νησιού. Από τα μέλη της οικογένειας, ο Νέστωρ Σολομός (1810 – 1869), υπέρμαχος της ριζοσπαστικής ιδεολογίας, αγωνίστηκε για την ένωση των Επτανήσων με την Ελλάδα και εξελέγη βουλευτής στις πρώτες εκλογές μετά την ένωση. Ο Μαρίνος-Παναγής (1804 – 1894), δόκτωρ της Νομικής στο Πανεπιστήμιο της Πάντοβας, εξέδωσε σπουδαίες νομικές μελέτες στο χώρο του Διοικητικού Δικαίου, με γνωστότερη την γραμμένη στην ιταλική γλώσσα «Γενική Δημοσιονομία της Νήσου Κεφαλληνίας» (Κέρκυρα, 1859). Ο Αλέξανδρος Σολομός (1803 – 1885) ήταν νομικός με σπουδές στο Παρίσι, διετέλεσε δικαστής στην Ελλάδα την περίοδο της διακυβέρνησης του Ιωάννη Καποδίστρια, αλλά έμεινε περισσότερο γνωστός με την ενασχόλησή του με το θέατρο. Ο Αλέξανδρος εισήγαγε τη δεκαετία του 1830 στην Κεφαλονιά το ιταλικό μελόδραμα και μετασκεύασε το αρχοντικό του στο Αργοστόλι σε θέατρο που έμεινε γνωστό ως θέατρο Σολομού. Ο Αλέξανδρος είχε δύο γιους: τον Μιλτιάδη και τον Θεμιστοκλή και μία κόρη. Ο Μιλτιάδης έκανε δουλειές στο Δνείπερο με ρυμουλκά ατμόπλοια και φορτηγίδες. Ο Θεμιστοκλής ζούσε στην Οδησσό και είχε παντρευτεί το 1881 στη Βιέννη την κόρη του Παρ.Σκαραμαγκά. Ο δισέγγονος του Αλέξανδρου, Αλέξης Σολομός (1918 – 2012) ήταν θεατρικός συγγραφέας, μεταφραστής, σκηνοθέτης σε θέατρα του Λονδίνου, της Νέας Υόρκης, στο Εθνικό Θέατρο, ενώ διετέλεσε και διευθυντής του τελευταίου.
[ΠΗΓΗ ΕΔΩ]

 

**************************************************************************************************

 

«Οι Κεφαλονίτες είχανε κιόλας δοκιμάσει τη γλύκα της «Λυρικής Σκηνής» κι’ αυτό από τον 18ο κιόλας αιώνα! […] Έτσι στο ιστορικό αρχοντικό των Μεταξά, με τις πελώριες αίθουσες υποδοχής, ένας στενός αριστοκρατικός κύκλος συγκεντρωνότανε και παρακολουθούσε Ιταλικές κωμωδίες και Όπερες. Δυστυχώς δεν έχουμε συγκεκριμένες πληροφορίες ούτε για τα έργα, ούτε για τούς εκτελεστές. Ένα το σίγουρο: στο ιστορικό αρχοντικό τού Κόντε Τσέζαρε, που τώρα κατοικούσε ο γιος του Κόντε Τάσης, η «θεατρική ζωή» έδινε κι’ έπαιρνε με όλα τα «συμπαρομαρτούντα» της. Γι’ αυτό και ο Σκωτσέζος πουριτανός στρατιωτικός τοποτηρητής Κάρολος Νάπιερ, που τόσα κοινής ωφελείας έργα έκανε στην Κεφαλονιά «χάλασε το εις του Κόντε Τάση θέατρον δια την κακοήθειαν». Η επέμβαση όμως του Σκοτσέζου ηθικολόγου τοποτηρητή δεν ήταν και η μόνη αντίδραση που προκάλεσε ή αρχοντική καλλιτεχνική συντροφιά.

Γείτονας τού Κόντε Τάση ήταν ένας άλλος Αργοστολιώτης άρχοντας, ο Αλέξανδρος Σολομός. Νομικός, δικαστής στην Ελλάδα επί Καποδίστρια, ποιητής και φιλόμουσος γενικά. Ο Σολομός είχε παντρευτεί μίαν αρχόντισσα από τη Βλαχία. Ο Λορεντζάτος γράφει πως αυτή είναι που τον έσπρωξε να σπάσει το «Θεατρικό Μονοπώλιο» τού Κόντε Τάση και να χτίσει το πρώτο πραγματικό θέατρο στο Αργοστόλι. Η καλύτερα πληροφορημένη από όλους εγγονή του, Μαρία Σολομού, στην πολύτιμη ανακοίνωσή της δεν μας λέει τίποτε σχετικό με την « ηθική συμμετοχή» της γιαγιάς της, στην (όπως την αποκαλεί) « άτυχη εκείνη επιχείρηση ». Γνωρίζοντας, από πρώτο χέρι τα έθιμα και τη νοοτροπία της επτανησιακής κοινωνίας, όταν ακόμα κοντοστεκότανε στα πόδια της, δεν το βρίσκω απίθανο πίσω από την παράδοξη απόφαση τού Σολομού να βρίσκονται και κίνητρα κοινωνικής αντιζηλίας.

Όπως και να έχει το πράγμα, ο «Φιλόμουσος» Αργοστολιώτης… γκρέμισε ένα καλό πρωί το σπίτι του και έχτισε στο οικόπεδο το πρώτο θέατρο τού νησιού. Από την εγγονή του μαθαίνουμε ότι στο κτίριο αυτό κράτησε ο ίδιος το δεύτερο πάτωμα για να κατοικήσει με τη φαμελιά του: «Είχε μάλιστα την Ιδέα ν’ αφήσει μια τρύπα στο πάτωμα για ν’ ακούει πιο καλά τις Άριες, όταν βαριότανε να ντυθεί και να κατέβει κάτω» ( Είμαι βέβαιος ότι δισέγγονός Αλέξης Σολομός θ’ αγανάκτησε μ’ αυτή την εκδοχή και θα εξήγησε, στην Κυρία θεία του, ότι η τρύπα στο πάτωμα δεν είναι ένδειξη νωχέλειας και τεμπελιάς αλλ’ αντίθετα ένας πρόδρομος της Τηλεοράσεως χάρις στην οποία σήμερα κάθε θεατρώνης και σκηνοθέτης μπορεί να παρακολουθήσει από μακριά αν η παράστασή του « λασκάρισε » ή όχι !).
Ο πρωτότυπος όμως αυτός θεατρώνης δεν αρκέστηκε στο χτίσιμο τού Θεάτρου. Έκανε και κάτι παραπάνω. Σβήνοντας κάθε ελπίδα ανταγωνισμού που θα μπορούσε να φυτρώσει στα μυαλά τού ερασιτεχνικού κόσμου, ανάθεσε σε ειδικό Ιμπρεσάριο να του κουβαλήσει επαγγελματικό μελοδραματικό θίασο από την Ιταλία. Η Μαρία Σολομού μας γνωρίζει και τ’ όνομα του άξιου αυτού κοινού θεράποντα της Θάλειας και της Μελπομένης : Gaetano Morali πού, όπως προκύπτει από κάποιο γράμμα του, ανάλαβε τη θέση τού Impressario di Teatro del Alessandro Salomone appena terminate στα 1838. (Αυτή ή τελευταία φράση λύνει και τις διαφωνίες για τη σωστή χρονολογία της έναρξης λειτουργίας τού Θεάτρου Σολομού, για την οποία ως τώρα οι πληροφορίες ήταν αντιφατικές).
Το θέατρο Σ. είχε αίθουσα που χωρούσε κάπου 100 θεατές, δυο σειρές θεωρεία και γαλαρία για όρθιους. Παναπεί θέση για κάπου 500 άτομα. Η κατασκευή του κόστισε (πάντα κατά την έγκυρη πληροφορία της εγγονής ) τρεις χιλιάδες κολονάτα. Η λειτουργία του για ολόκληρη περίοδο (τέλος Σεπτεμβρίου έως και το Καρναβάλι) αφαιρούσε από την τσέπη του μουσόληπτου νομικού μας 1000-1500 τάλιρα. Τόσο ο ξένος θίασος όσο και η Ορχήστρα συμπληρωνότανε από ντόπιους ερασιτέχνες ηθοποιούς και μουσικούς της Αγγλικής Μπάντας. (Σημ : Ο Πουριτανός Νάπιερ είχε φύγει από την Κεφαλονιά στα 1830 ! ).
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, που αναφέρουνε όλοι όσοι καταπιαστήκανε με το θέατρο αυτό, οι όπερες που πρωτοανεβήκανε ήταν οι Chiara di Rosenberg, ο Barbiere, ο Furioso, η Gazza Ladra και η Sonnambula. (Παντού τα πάντα !). Το Θέατρο λειτούργησε ως τα 1849. Ύστερα από μια δεκαετία « εντατικής καλλιτεχνικής ζωής », ο καημένος ο Αλέξανδρος Σολομός έκλεισε τις Πύλες του καλλιτεχνικού Ναού που είχε χτίσει και μίσεψε από το νησί, καταχρεωμένος, άλλα (‘οπως μας βεβαιώνει ή εγγονή) πάντοτε γελαστός! [….]
Διονύσης Ρώμας [απόσπασμα από κείμενο  ΠΗΓΗ ΕΔΩ]

 

*******************************************************************************************

 

Συντελεστές:


Σκηνοθεσία, συγγραφή κειμένου, ερμηνεία: Αλέξανδρος Λυκούρας
Δραματουργία: Παναγιώτα Κωνσταντινάκου
Σκηνικό – κοστούμια: Άννα Μαγουλιώτη
Μουσική: Λευτέρης Βενιάδης
Στην ηχογράφηση της μουσικής συμμετείχαν: Guido de Flaviis, σαξόφωνα Σπύρος Σουλαδάκης, πιάνο. Η ηχογράφηση έγινε στο studio AUX από τον Γιώτη Παρασκευαΐδη και τον Κίμωνα Βλαχάκη.
Κίνηση: Κάντυ Καρρά
Φωτισμοί: Σοφία Αδαμοπούλου
Βοηθός σκηνοθέτη: Αντώνης Γκρίτσης
Φωτογραφίες: Κέλλυ Φίλιου
Γραφιστικά – σχεδιασμός αφίσας: Αναστασία Δαφερέρα
Επικοινωνία: Μαριάννα Παπάκη, Νώντας Δουζίνας

 

 

**************************************************************************************************

 

Info:
Τοποθεσία:
Studio Μαυρομιχάλη, Μαυρομιχάλη 134, Αθήνα
Ημερομηνία:
Πρεμιέρα: Τετάρτη 3 Μαΐου 2023, ώρα 21.00.
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη και Πέμπτη στις 21.00, έως 8 Ιουνίου 2023.
Διάρκεια:
60΄.