Ένας ολόγυμνος άνθρωπος προσπαθούσε για ώρες να ζεστάνει τα χέρια του μέσα στις τσέπες του παλτού που δεν φορούσε. «Μα αφού δεν φοράς τίποτα» τού φώναζαν οι περαστικοί «γιατί πασχίζεις τόσο;». «Κι εσείς σταυροκοπιέστε σε έναν Θεό που δεν είδατε ποτέ» απαντούσε και συνέχιζε να βαθαίνει ολοένα τα χέρια του στις τσέπες του παλτού που δεν φορούσε.
*
Ένας εθνικόφρων άνθρωπος για πολλοστή φορά ανέβηκε στην Ακρόπολη να θαυμάσει τον Παρθενώνα σιγοτραγουδώντας: «Σε τούτα εδώ τα μάρμαρα κακιά σκουριά δεν πιάνει». Την ίδια ακριβώς στιγμή ένα πουλί άφηνε μια κουτσουλιά επάνω στη λευκή επιφάνειά τους και ένας άντρας, αγνώστων λοιπών στοιχείων, έκανε το απονενοημένο διάβημα από τον ιερό λόφο.
*
Ένας άπιστος άνθρωπος στεκόταν για πολλή ώρα μπροστά από μια εικόνα Αγίου, αναζητώντας κάποιο σημάδι που θα απεδείκνυε την ύπαρξή του. Την ίδια στιγμή, πίσω από την εικόνα, ο Άγιος περίμενε και αυτός ένα σημάδι από τον άπιστο, που θα δικαιολογούσε την παρουσία του. Τελικά, μετά από ώρες αναφώνησαν ταυτόχρονα και οι δυο απογοητευμένοι: «Το ήξερα! Δεν υπάρχεις!». Και επέστρεψαν στη σιωπή τους.
*
Ένας τυχάρπαστος άνθρωπος είδε κάποια φορά μια ταμπελα που έγραφε: «ΠΡΟΣ ΠΟΙΗΣΗ» και ως άλλος ταξιδευτής κίνησε θριαμβευτικά κατά ‘κει. Στο τέλος του δρόμου συνάντησε μόνο αδιέξοδο και μια φράση στον τοίχο: «Προσοχή στο διάκενο».
*
Ένας γενναιόδωρος άνθρωπος κάθε πρωί άνοιγε το χρηματοκιβώτιο για να ταΐσει τα πουλιά στο μπαλκόνι του. Αυτά κοίταζαν τις χρυσές λίρες και πετούσαν μακριά. «Αχάριστη φύση» μονολογούσε θυμωμένα, «σας προσφέρω το θησαυρό μου και εσείς τον απαξιώνετε». Ως γενναιόδωρος άνθρωπος, όμως, συνέχιζε καθημερινά την προσπάθεια. Κάποτε σώθηκαν οι λίρες και άδειασε το κιβώτιο. Τότε τα πουλιά μπήκαν μέσα του και έφτιαξαν μια ζεστή φωλιά.
Και αν είναι προφανείς, τι βλάπτει; Τι πασχίζουμε να αποδείξουμε σήμερα άλλωστε ;Όσον φορά στα χιλιογραμμένα , ε δε θα σταματήσει και το γράψιμο ( δεν αναφέρομαι στον κύριο Αραβανή).
Δημήτρη, με τη κατακλείδα σου μου θύμισες να ακουσω το “Sympathy for the Devil ” των Rolling Stones…(αστειεύομαι…)
Στα πλαίσια του ποιητικού εργαστηρίου που είναι ή θα έπρεπε να είναι τα σχόλια, αν έχεις χρόνο και όρεξη γράψε μου γιατί θεωρείς άκομψο το “Προσοχή στο διάκενο” ή εδώ ή με προσωπικό μήνυμα. Με ενδιαφέρει πολύ η άποψή σου στα πλαίσια της “ασκησης” που βρίσκομαι.
Κατακτημένη γραφή, προσωπική που αμέσως κι από μακρία ακόμη εκπέμπει την ταυτότητα της. Συγχαρητήρια Σπύρο Αραβανή, σε ευχαριστούμε.
Πολύ καλή η σπίθα και η έκπληξη, αλλά και ο χώρος του τρίτου (“Ένας άπιστος άνθρωπος”). Έξυπνο το πρώτο, ισορροπεί ιδιότυπα, αραβανικά θα τολμούσα να πω. Μένουν ανοιχτά και τα υπόλοιπα, σε μια δύσκολη ισορροπία, κατορθωμένη αντίστοιχη του ύφους, του παραβολικού σωστά, αλλά όχι μόνο.
Ποιήματα που σαρώνουν την κοινωνική μας επιφάνεια, σ’ ένα κατέβασμα, την θρησκευτική αλλά και την ιστορική, με μια διάχυση συγκρατημένη, όχι φυγόκεντρη και σε σημεία σκάβουν ξαφνικά και εκεί η έκπληξη πετάγεται σαν πίδακας, ένα ξάφνιασμα που οδηγεί σε μια αποκόλληση μαζί με ένα μειδίαμα.
Το “Ένας εθνικόφρων άνθρωπος” είναι το μόνο αδύνατο, αλλά ίσως πάλι να φταίω εγώ.
κρίση , καταστροφή … όλεθρος…όμως ωραία γραφή…άλλοι γυμνοί ζεσταίνουν τα χέρια τους στις μασχάλες τους…άλλοι πέφτουν από την Ακρόπολη που άλλαξε ιδιοκτήτες …ευτυχώς υπάρχουν οι γκρεμισμένες Μυκήνες με το φάντασμα του φουκαρά Ορέστη
Σπύρο μας
Γράφεις στα παλιά σου παπούτσια την επιστημονική ” σου” εμβρίθεια
και συνεχίζεις να μας δίνεις ποιητική χαρά !
Να ʼσαι πάντα καλά
Ο δρόμος είναι φρέσκος, τα πατήματα παλιά, κύριε Αραβανή.
Θα προτιμούσα νέα ίχνη σ’ έναν παλιό δρόμο παρά παλιά ίχνη σ’ ένα νέο δρόμο…
Φιλικά πάντα.
υγ.
Καλή η εξάσκηση-στον κυρίως αγώνα τι γίνεται…
Μετωνομασθη εις το “κομμα της ζωης”.
Πολλοι υποψηφιοι βουλευτες πολιτικου κομματος με σημαια την πολιτικη αυτοκτονια, αιφνης αυτοκτονησαν ομαδικα και δεν προσηλθαν να ψηφισουν κατα τις εκλογες. Ακολουθησαν οι πολιτικες κηδειες τους, στις οποιες παρεστησαν οι επιζωντες υποψηφιοι βουλευτες καθως και πληθος κοσμου.
Οι εναπομεινατες ηγετες τουτου του κομματος, του “κομμματος του θανατου”, ουτως ειπειν, εκμεταλλευομενοι την ολη συναισθηματικη κατασταση στην οποια ειχαν περιελθει μεγαλα τμηματα του πανσοφου λαου μας, περιοδευαν -επι πολυν χρονο- σε πολεις και κωμοπολεις της χωρας, οπου εκφωνουσαν πυρινους λογους υπερ του νοηματος της θυσιας των αυτοχειρων συντροφων τους, απευθυνομενοι τοσο στο καταρακωθεν θυμικον οσο και στην διαταραγμενη λογικη των ακουοντων, εγγραφοντες παμπολλα μελη, ατινα λησμονωντας τους τεως ευεργετας τους, εψηφισαν μαζικα το “κομμα του θανατου”, οπερ εγενετο πλεον πλειοψηφων, εις τα επομενας εκλογας, και μετωνομασθη εις το “κομμα της ζωης”.
Εις την οδόν των Φιλελλήνων
[…….]
“Θεέ ! O καύσων αυτός χρειάζεται για να υπάρξη τέτοιο φως ! Tο φως αυτό χρειάζεται, μια μέρα για να γίνη μια δόξα κοινή, μια δόξα πανανθρώπινη, η δόξα των Eλλήνων, που πρώτοι, θαρρώ, αυτοί, στον κόσμον εδώ κάτω, έκαμαν οίστρο της ζωής τον φόβο του θανάτου”.
Aνδρέας Εμπειρίκος
Κύριε Αραβανή, τα ποιήματά σας με συγκίνησαν βαθύτατα. Εύχομαι πάντα να γράφετε και να μας συγκινείτε.
Ο Μπόρχες αναρωτιόταν για ποιον λόγο μπαίνει κάποιος στον κόπο να γράψει ένα μυθιστόρημα, όταν, σε λίγες μόνο σελίδες, μπορεί να πει ό,τι έχει να πει. Όσοι πιστεύουν ότι η απορία του συνιστά ρητορικό ερώτημα και, κυρίως, μια ποιητική άποψη, ενθαρρυμένοι κιόλας από το γεγονός ότι ο ίδιος επέλεγε να γράφει ολιγοσέλιδα αφηγήματα, φτιάχνουν πεζοποιήματα και “φλασάκια”: κινούμενοι στα όρια μεταξύ του ρητού και του άρρητου, στραγγίζουν τον λόγο τους, διυλίζουν τη γραφή τους, επιδιώκοντας την “ουσία”. Όμως εδώ καραδοκεί μια αφέλεια (την οποία ο Μπόρχες ασφαλώς γνώριζε και απέφευγε): η “ουσία”, όταν λέγεται και γράφεται, γίνεται κοινοτοπία – στερούμενη ακόμη και το λογοτεχνικό άλλοθι. Τέτοια κείμενα σώζονται μόνο από την ανάδειξη των λογικών δομών που διέπουν τις ανθρώπινες καταστάσεις – εφόσον καταφέρνουν να αναδείξουν αυτές τις λογικές δομές και, κυρίως, την αποσπασματικότητα και τις αντινομίες αυτών των δομών. Συχνά, τέτοια κείμενα δίνουν την εντύπωση ευφυολογημάτων και προσφέρουν προσωρινή έκπληξη και ευχαρίστηση στον αναγνώστη. Σε κάποιες περιπτώσεις, γίνονται τροφή για σκέψη και έμπνευση, ώστε από αυτά να προκύψουν αργότερα άλλα κείμενα, ανθρώπινα, με σάρκα και οστά, γεύση και μυρωδιά, σακατεμένα ή αρτιμελή, αλλά πάντοτε εύθραυστα, ελέγξιμα, αγαπήσιμα ή ελεεινά.
Στις “θεόπνευστες” βινιέτες της ανάρτησής σου, αγαπητέ μου Σπύρο, βλέπω έμβρυα τέτοιων ανθρώπινων κειμένων. Και στον μαθηματικό τύπο της βιβλική τους ηθικής διαβλέπω (ή, καλύτερα επιθυμώ να δω) το ξεδίπλωμα της ανθρώπινης περιπέτειας, ως το (προσωπικό σου) ανάπτυγμα αυτού του μαθηματικού τύπου.
Καλοδεχούμενα, κύριε Αραβανή.
Το περί “εθνικόφρονος” μού έφερε στο νου την “Απολογία του Σωκράτη” του Κώστα Βάρναλη
και τα σημεία της απομυθοποίησης θεσμών , κανόνων, αξιών της ‘Δημοκρατίας” και της ‘σιωπηράς πλειοψηφίας”.
Μου αρεσε περισσοτερο ο “ολόγυμνος”
Και η απογοήτευση του “άπιστου”
Η συναίσθηση του προσωπικού δραματος
της υπαρξης στην επίγεια πορεία μας
–
Το σχόλιο του αγαπητού Μίχου με πηγαίνει στα ανθρωπάκια του Γιάννη Γαϊτη και στην ισόβια θα έλεγα εμμονή του να μείνει σ’ αυτά ή έστω γύρω τους. Είναι μια στάση κι αυτή. Νομίζω δεν ελέγχεται όπως σωστά σημειώνεται. Follow your art, για να αστειευτώ ή ούτως ή άλλως θα κάνεις τον “εαυτό” σου. Νομίζω ότι έχεις χτυπήσει φλέβα. Ο χρόνος θα δείξει.
Οι μύθοι του Αισώπου, από τα πρώτα καρτούν της ανθρωπότητας, διδάσκουν την αυστηρή δομή της αλληγορίας. Σπύρε, νέα καρτούν σπείρε!
Η “ηθικοπλαστική” σας στόχευση είναι έξυπνη, αφού με ένα δήθεν απλοϊκό, παραδοσιακό και παραβολικό ύφος, περνάτε σε μια ανοιχτότητα μοντέρνου τύπου, αφήνοντας τον αναγνώστη (στη συγκεκριμένη περίπτωση εμένα) αρκούντως ξεκρέμαστο και απορημένο.
Λέω αρκούντως και όχι απολύτως, διότι η “ηθικοπλαστική” στόχευση παραμένει, σαν ένα ανθισμένο αγκάθι που προσφέρεται. Σαν μια αλογόμυγα που, πετώντας τυχάρπαστα, δεν γνωρίζει απο διάκενα και ταμπέλες.
Μακάρι οι παραβολές σας να λειτουργήσουν με τον τρόπο που νομίζω πως λειτουργούν οι πραγματικές παραβολές: Ζωγραφίζοντας όπως ο καθρέφτης, και αντανακλώντας όπως η ζωή.
Ως αναγνώστης μου (!) θα ήθελα να με υπερασπιστώ (!) στο θέμα του ύφους -και όχι της ποιότητας του περιεχομένου- για το οποίο έγινε περισσότερος λόγος.
Τα 5/25 ποιήματα της “Ιστορίας ενός Ανθρώπου” με ένα ανάλογο -αλλά όχι ταυτόσημο ύφος- (όταν τα άλλα 20 δεν έχουν καμία υφολογική σχέση) δεν θα έλεγα οτι συνιστούν επαρκή ποσοτικά αριθμό ώστε να είναι αποτρεπτικος ως “επιτυχημένη ή αποτυχημένη μανιερα”.
Για αυτό και, συνεχίζοντας τον αυτοαναφορικό μου λόγο, δεν θα δεχτώ την άποψη οτι έχω εξαντλήσει (πώς άλλωστε;) αυτό τον υφολογικό χώρο. Ίσα ίσα αυτά τα 5 ποιήματα της “Ιστορίας Ενός Ανθρώπου” προσωπικά με καθοδηγούν στη βαθύτερη εξερεύνηση ενός νέου -για μένα- χώρου, ασχέτως αν έχει μακραίωνη παράδοση.
Ως δημιουργός τους όμως θα σωπάσω (!) και θα σας ευχαριστήσω για το χρόνο και την όρεξη να ασχοληθείτε με αυτά. Πάνω από όλα όμως θα προβληματιστώ…για το περιεχόμενο -που ειναι και το μείζον -κατά τη γνώμη μου- πρόβλημα-.
Υ.Γ. Το “Προσοχή στο Διάκενο” επειδή επίσης έγινε λόγος, όποιος δεν ασπάζεται την αναγνωστική θεωρία της “Πρόσληψης”… ας διαβάσει την άποψη του δημιουργού: ας συνδυαστεί με το “ΠΡΟΣ ΠΟΙΗΣΗ” …και το κενό ανάμεσα στις δύο λέξεις…Όποιος την ασπάζεται, ας ξεχάσει αυτό το Υστερόγραφο…
Να είστε καλά.
Αν εννοείτε το λογοπαίγνιο Προσ-Ποίηση/προσποίηση, αυτό το είχα χρησιμοποιήσει και εγώ, σχεδόν άθελά μου (ή, αλλιώς, αυτός ο “αλήτης” που γράφει με το όνομά μου), σε ένα παλιότερο ποίημά μου, που είχε δημοσιευτεί στο Ποιείν.
Δεν ξέρω αν ήμουν ο πρώτος που το σκέφτηκα, οπότε θα είχα την πατέντα και το copyright… Άλλωστε δεν διεκδικώ τίποτα τέτοιο… Η μαγεία της ποίησης είναι αυτή ακριβώς η διακειμενικότητα… Αυτές οι παράξενες συμπτώσεις…
ΠΡΟΣ-ΠΟΙΗΣΗ
Η ειλικρίνεια
κάθεται αμόλυντη και μόνη
στα πολύ πίσω καθίσματα
των λέξεων.
Οίστρος πεισιθάνατος,
απουσιολογικός,
μα παρʼ όλʼ αυτά πλήρης
σφρίγους αυταρέσκειας.
Οίστρος θρηνητικός,
χαροφιλής,
μα παρʼ όλʼ αυτά πλήρης
κυριολεκτικής αστοχίας.
Τέτοιο λογοτεχνικό πάθος,
τέτοιος νοητικός διονυσιασμός,
κι ούτε μια πράξη
που να χορεύει.
Προσποίηση ενός
επιθανάτιου ρόγχου.
Συζητησεις επι συζητησεων και αναλυσεις επι αναλυσεων και ολα αυτα “γιατι”;
Για ποιηση που δεν ειναι ποιηση…
Οχι απλως, γιατι ειναι κοινοτυπη (και ως προς τον “συλλογισμο” της και ως προς την μορφη της,ασχετα αν εχει επιλεγει πρωτοτυπη ονομασια της,δηλ. “παραβολες”),οχι απλως, γιατι το μονο της προσον ειναι ενιοτε ενα καποιο ξαφνιασμα, οχι απλως,γιατι στηριζεται σε χιλιοδοκιμασμενα τεχνασματα γραφης, αλλα πολυ απλα διοτι στερειται οποιουδηποτε αισθηματος,συναισθηματος,στοχασμου…Στερειται “παλμου”,ζωτικοτητας. Σβηνει με το τελος της αναγνωσης της.
Επιτελους ας αποφασισουμε ολοι τι αναγνωσματα,τι πνευματικη τροφη (για να μεινω και στο κλιμα των “παραβολων”)επιθυμουμε και σε ποιο βαθμο ειμαστε διατεθειμενοι να κοπιασουμε για αυτην.
Γιατί ¨κοπηκε¨ ο μεσημεριανος σχολιασμός μου; Δεν συμβάλλουν άραγε στην ποίηση η ειλικρίνεια και ο διάλογος; Ή αξίζουν προβολής μόνο τα επαινετικά σχόλια;
Αλλα βέβαια, δεν γίνεται να αμφισβητούμε ανάρτηση που αφορά ποιηματα-παραβολες-(;!) ιδρυτή του blog,έτσι;
Όπως λένε λοιπόν,¨ συγχαρητηρια για την ωραία σας εκπομπη¨!
(Αν αποφασίσετε να αναρτησετε το συγκεκριμένο σχόλιο παρακαλώ πολυ να συμπεριλαβετε και το προηγούμενο έτσι ώστε να είναι πλήρης η ανάρτηση)
Κανένα σχόλιο δεν σβήστηκε κ. τ….περίμενε απλώς το διαχειριστή για να περάσει, όπως γίνεται πάντα με όσους γράφουν για πρώτη φορά…
Η βιασύνη σας δηλώνει απλώς τα κακόβουλα συναισθήματά σας κι ακυρώνει, οϊμέ, και το πρώτο σας σχόλιο…
Θου (κ)ύριε φυλακήν τω στόματί μου !!!
Για κάποιους που νομίζουν πως το ΠΟΙΕΙΝ
είναι πεδίο δόξης τρανό , για να επιβάλλουν
την ταπεινή γνώμη τους .
Για τον διάττοντα αστέρα κ, Χρήστο τ
μόνο το τελευταίο τετράστιχο
Ανθρώπινη διαθήκη
Είμαστε το Ο (μικρόν ) ! της προπατορικής ενοχής
το σάπιο φύλλο που αποκάλυψε τη γύμνια μας
το βρωμερό υποκατάστατο του Ταλμούδ
το σαράκι που έκανε πέλεθο το τίμιο ξύλο .
“οϊμε” και “διαττων αστερας”,ευτυχως που εγω μονο εχω “κακοβουλα συναισθηματα”!!! Και επισης ,παλι ευτυχως ,που παντα απαντατε με λογο επαρκως τεκμηριωμενο στα θεματα που θιγονται…
Αλλα τι να περιμενει κανεις απο blog “Βερα στο δεξι”-ποιησης!
Κουραγιο,δεν θα σας ξαναενοχλησω,θα συνεχισετε ανενοχλητοι να σχολιαζετε ξανα και ξανα, οι ιδιοι και οι ιδιοι τα δημιουργηματα σας…
(Αυτο ομως συμβαλλει στην τονωση του “εγω” οχι στην Ποιηση, στην -οποια- Αληθεια της.)
#Χρήστο τ., με το πρώτο σχόλιό σας (αν και copy-paste κριτική, που γράφεται για οποιοδηποτε κείμενο -αφού θίγετε το θέμα της “τεμκηρίωσης”- ) ομολογώ οτι σας πήρα στα σοβαρά.
Τα επόμενα δύο σας εξέθεσαν περισσότερο από ό,τι πασχίζετε να εκθέσετε το ΠΟΙΕΙΝ (δεν μιλω για τη δική μου ποίηση, δικαίωμά σας).
Την άλλη φορα πάντως που θα θελήσετε να σχολιάσετε, γράψτε με το ονοματεπώνυμό σας (ξέρετε το αυθεντικό…).
Διαπιστώνετε και μόνος σας οτι είτε ανωνύμως γράψετε είτε επωνύμως τα σχόλιά σας δημοσιεύονται. Προς τι τετοια δειλία λοιπόν; Δεν μας έχετε συνηθίσει έτσι…