[Μελοποιημένο από τον Richard Strauss, στα «Τέσσερα τελευταία τραγούδια»/ 

Renee Fleming – Strauss’ 4 Last Songs – Im abendrot:]

 

 

Μέσ’ από στενοχώρια κι ευτυχία

χέρι με χέρι βαδίσαμε οι δυο μας∙ μα τώρα

μαζί αναπαυόμαστε απ’ την πορεία

απάνω στη γαλήνια τούτη χώρα.

 

Ολόγυρα οι κάμποι χαμηλώνουν,

πάει και σκοτεινιάζει ο αγέρας πια∙

μονάχα δυο σταρήθρες το κορμί υψώνουν

μ’ όνειρα στερνά μες στην ευωδιά.

 

Κοντά μου έλα κι ασ’ τες να γυρνοβολούνε,

του ύπνου η ώρα δεν είν’ μακριά –

μη λάχει, λέω, και χαθούμε

σε τούτη μέσα την ερημιά.

 

Ω, απέραντη και σιωπηρή γαλήνη!

Τόσο βαθιά στο ρόδινο το δειλινό,

πόσο βαριοί από πορεία μακρά έχουμε γίνει –

να ’ναι άραγε ο Θάνατος αυτό;

*******************************************************************************************

 

O Γιόζεφ φον Άιχεντορφ υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γερμανικού ρομαντισμού. Επηρεασμένος από τη θεώρηση του Friedrich Schlegel, ότι ο κόσμος είναι ένα αυτοδιαμορφούμενο έργο τέχνης, ο ίδιος έλεγε πως η Φύση είναι «ένα μεγάλο βιβλίο με εικόνες, που ο λατρευτός Θεός το άνοιξε για μας.»

 

Στην ποίησή του, όπως και άλλοι Γερμανοί ρομαντικοί, ο Άιχεντορφ συχνά επηρεάζεται από τα τραγούδια του λαού. Όμως… έναν αιώνα αργότερα, ένας καταξιωμένος λόγιος συνθέτης, ο Ρίχαρντ Στράους, διάλεξε το «Ρόδινο φως του δειλινού», ως ακροτελεύτια σύνθεση της μακράς δημιουργικής του πορείας. Το φθινόπωρο του 1948, ο 84χρονος μουσουργός δημιουργεί τη στερνή και βαθύτερή του σύνθεση∙ μια σύνθεση που έμελλε να είναι η πνευματική και καλλιτεχνική του διαθήκη, τα Vier letzte Lieder (Τέσσερα τελευταία τραγούδια). Με την ολοκλήρωση των στίχων από το τελευταίο τραγούδι, αυτό δηλαδή που μεταφράζουμε εδώ, η ερώτηση της σοπράνο «να’ναι ο Θάνατος αυτό;» θα απαντηθεί από τον συνθέτη με τη χρήση του υπερβατικού Θέματος της Μεταμόρφωσης – από το συμφωνικό του ποίημα Θάνατος και Μεταμόρφωση. Ο συνθέτης δεν άκουσε ποτέ την πρεμιέρα της τελευταίας του σύνθεσης, που πραγματοποιήθηκε το 1950. Ο ίδιος πέθανε στις αρχές του 1949, λίγους μήνες μετά την ολοκλήρωση του έργου…

 

Στον Στράους, η άποψη των ρομαντικών για τη φύση και την τέχνη μοιάζει να παίρνει μια παράξενη τροπή, κατά την οποία η πραγματική ζωή μιμείται την τέχνη… Ο ίδιος ο συνθέτης, στο νεκροκρέβατό του, είπε στην ανιψιά του: «Παράξενο, Αλίκη, το να πεθαίνεις είν’ ακριβώς όπως το συνέθεσα». Κι αληθινά, προτού φτάσουν σε κείνον, του Θανάτου τα βήματα είχαν κιόλας περάσει – μέσα από τις συνθέσεις του.