Ούτε ένα βραβείο
Ούτε ένα βραβείο σε μένα οι τσίφτες των κλικών. Στο
διάολο.
Τά’ δωσαν όλα στους δικούς τους και σε μένα
“πρέπει να προσεχτεί ο Υφαντής” και τέτοια πούστικα.
Όμως ένα βραβείο το’ θελα ρε αδερφέ.
Το’ θελα να το πάω στη μάνα μου και να της κάνω τον
σπουδαίο.
Το κέφι της
Καθώς το IBIZA μας πήγαινε στη θάλασσα,
με των παιδιών την ιδιότυπη εκείνη προφορά που’ χουν
οι ξένες
μου είπε η Ελένα ανεμίζοντας
τη φούστα πάνω απ’ τη διχάλα των ποδιών της:
“Γιάννη τι ευτυχία είν’ αυτή!
Τι όμορφα περνούμ’ εμείς οι τέσσερις!”
“Ποιοι τέσσερις;” τη ρώτησα. Κι απάντησε αμέσως:
“Εγώ κι ο πούτσος σου, εσύ και το μουνί μου”.
Έρημη Χώρα
Σάρκας απόλαυση ανάμεσα σε ψάρι της Αλάσκας αχνιστό
γαρίδες του Παλέρμου, μανιτάρια και τζατζίκι ελληνικό.
Κι ένα ποτήρι μπίρα Bolaur.
Κ’ ύστερα μαλακία στο κρεβάτι σου
γιατ’ είσαι αλίμονο μονάχος σου στο Μόναχο
την ίδια ώρα που αμέτρητες γυναίκες
που ζουν κι αυτές μονάχες τους στο Μόναχο
στενάζουν αγκαλιάζοντας τον Άγιο Δονητή
γιατί απόκαμαν να παίρνουν το Θεό
στον αριθμό 0+ ∞ + χάος
και να μην παίρνουνε απόκριση καμμιά.
Στενάζουν αγκαλιάζοντας τον τεχνητό φαλλό
χωρίς να ξέρουν που ο Θεός ενσαρκωμένος
γυρίζει ολομόναχος στο Μόναχο,
με κινητό όπου καμμιά τους δεν τον παίρνει,
αφού καθώς είναι καινούργιος εμιγκρές
τον αριθμό του ούτε ο Πάπας δεν τον ξέρει.
Τηλεφωνώ στους φίλους
Στη Ναυσικά Γκράτζιου
Τηλεφωνώ στους φίλους’ όλοι εργάζονται.
Σ’ αυτό τον κόσμο ρε γαμώ το δηλαδή
μόνο εγώ κι ο Ήλιος τεμπελιάζουμε;
Το που μου κλέψαν το μπουφάν
Το που μου κλέψαν το μπουφάν δεν είναι τίποτα,
κι ο κλέφτης του ας είν’ ευλογημένος.
Όμως σαν κάνει ψύχρα και μου λείπει
(δεν έχω ένα δεύτερο μπουφάν) όταν κρυώνω
ίσως να ρίξω κάμποσους χριστούς και παναγίες.
Γιατί κι ο κλέφτης πρέπει (ρε γαμώ το)
να ‘ναι ένας σοφός,
να ‘χει αίσθηση του δίκαιου, να κλέβει αυτόν που πρέπει.
Του Έρωτα
Του έρωτα
πρέπει να του δινόμαστε γυμνοί
όπως δινόμαστε στον ύπνο και στο θάνατο, γιατί
ο έρωτας θαρρώ είναι η μόνη
μεταλαβιά
αιωνιότητας∙ ο έρωτας
είναι η λύτρωση του τέλειου χορού, είναι
η αγαλλίαση
του Καιρού.
Ο Γιάννης Υφαντής γεννήθηκε σύμφωνα με την επιθυμία του στη Ραΐνα (κοιλάδα της Αιτωλίας). Σπούδασε γεωργία, κτηνοτροφία, κυνηγετική** και ιππευτική τέχνη, αστρονομία και υφαντική. Στα 22 του εγκατέλειψε τα νομικά για να μελετήσει απερίσπαστος το βιβλίο του Κόσμου.
____ Έχουν κυκλοφορήσει τα βιβλία του*** Μανθρασπέντα, Μυστικοί της Ανατολής, Αρχαία Έδδα, Ο Καθρέφτης του Πρωτέα, Αθανάτου Μνήμης Σημεία, Ποιήματα Κεντήματα στο Δέρμα του Διαβόλου, Ναός του Κόσμου, Ο Κήπος της Ποίησης, Αρχέτυπα, Αλέκτωρ ο εράσμιος, Το ιδεόγραμμα του φιδιού, Έρως ανίκατε μάχαν, Οι Μεταμορφώσεις του Μηδενός, (αδέρφια όλα τούτα της κόρης του Αριάδνης).
____Ποιήματά του μεταφράστηκαν στα Ιταλικά, Ισπανικά, Αραβικά, Γαλλικά, Κινέζικα, Ρωσικά, Εβραϊκά, Φινλανδικά, Γερμανικά, Βουλγάρικα, Σλαβομακεδόνικα και Σερβικά.
____Κατέχει άδεια οδηγήσεως μοτοποδηλάτου και Ι.Χ. αυτοκινήτου. Γνωρίζει ελληνικά και αρκετά αγγλικά. Απαγγέλει Λόρκα στο πρωτότυπο και ξέρει τα ονόματα των κυριότερων πραγμάτων στις κυριότερες γλώσσες. Τα Εικαστικά του (Αρχέτυπα) αποτελούν ένα υποκατάστατο της ανεκπλήρωτης επιθυμίας του να κάνει κινηματογράφο. Οι φίλοι και οι φίλες του παρέχουν τα προς το ζην αναγκαία. (www.yfantis.gr)
πως χτίσανε τόσα δωμάτια
τόσα βιβλία τραγικά
δίχωσ μια χαραμάδα φως
δίχως μια αναπνοή οξυγόνου
για τον άρρωστο αναγνώστη
Μίλτος Σαχτούρης
(απόσπασμα από το ποίημα Ο Σωτήρας)
Βρισκόμαστε το σωτήριο έτος 1993 μ.Χ., μετά το Πάσχα. Έχω γνωρίσει τον Γιώργο Κακουλίδη στην Πάτμο και συναντιόμαστε μετά από μερικές εβδομάδες στην Αθήνα και συγκεκριμένα στη «Διάπλαση των Παίδων» στην Αραχώβης. Ένα βιβλίο που μου έκανε δώρο ήταν «Οι Μυστικοί της Ανατολής» του Γιάννη Υφαντή, την πρώτη έκδοση από τις εκδόσεις Ερατώ (μετά ήρθε η επαυξημένη, εάν δεν κάνω λάθος, από τις εκδόσεις Πατάκη). Το διάβασα σε δυο ημέρες και νύχτες. Όταν συναντηθήκαμε εκ νέου, κάτι με ρώτησε… κάτι του απάντησα… και έντρομος μου είπε: «Εγώ τους μελετώ εδώ και 5 χρόνια, κι εσύ σε δυο νύχτες και ημέρες», κι άφησε εκεί την κουβέντα του να αιωρείται. Δεν μπαίνω στη διαδικασία να θυμηθώ τι προηγήθηκε και τι επακολούθησε, πάντως τη γραφή του Γιάννη Υφαντή (πέραν των «Μυστικών της Ανατολής») μου την έδειξε ο Γιώργος Κακουλίδης και το κοινοποιώ δημόσια μέσω του «Ποιείν». Η συγκεκριμένη επιλογή ποιημάτων του από τον Θανάση Αθανάσιο, με όλο το σεβασμό, δεν είναι και η ευστοχότερη. Την καλημέρα μου από τη θερμή Λευκωσία.
Τα ενθαδε αναρτηθέντα κέιμενα συνιστούν ποίηση μόνο στο βαθμό που κάτι τέτοιο ισχυρίζεται ο συγγραφέας. Δεν παραλείπει άλλωστε στην ιστοσελίδα του να αποδώσει στον εαυτό του τον τίτλο του “ποιητή” (έστω και σε παρένθεση).
Κάποια θα είχαν ενδιαφέρον σαν στίχοι τραγουδιού αλλά ο κ.Υφαντής δεν θέλει ή δεν μπορεί να γράψει στίχο.
Έτσι -με εξαίρεση το “Το που μου κλέψαν το μπουφάν”- τα υπόλοιπα με αφήνουν αδιάφορο.
Ειδικά στο “Το κέφι της”, ο συγγραφέας δείχνει να αδυνατεί να διακρινει μεταξύ ποιήματος και ανέκδοτου.
Όταν το όνομα σου φιγουράρει στην
ΒΙΚΙΠΑΙΔΙΑ , παράλληλα διαθέτεις ένα
φωτογραφικό αγλάϊσμα , που θα ζήλευε
ένας νομπελίστας , ποιος έχει τα κότσια
να πει την γνώμη του , για το γραφτό σου .
Όταν το όνομα σου φιγουράρει στην
ΒΙΚΙΠΑΙΔΙΑ…αγαπητέ μου Τυρταίε, και συ μπορείς να φιγουράρεις εκεί…κάτσε τώρα και φτιάξε το προφίλ σου…ή μάλλον κάθισε και μέτρησε πόσοι πιτσιρικάδες το έχουν κάνει ήδη….και θα καταλάβεις πολλά…Σου αφήνω τη χαρά της προσωπικής ανακάλυψης…αν σου βγει και κανένας κατάλογος με ονόματα, ευχαρίστως να τον δημοσιεύσουμε κι εδώ…:))
Για τον Γιάννη Υφαντή δεν είχα και την καλύτερη ιδέα.
Απόδειξη το σατιρικό ποίημα
ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑΣ
(Από την συλλογή «Νobel λόγω ατεχνίας»)
στο οποίο έγραψα γι’ αυτόν τους κάτωθι στίχους:
Με τον φαλλό να βγάζει μάτι
Στύσεως Εγκώμιον του Γαλάτη
μελέτησε – κι ένα Βραβείο
πάρε κι εσύ απ’ το υπουργείο.
Κι ένας φαλλός αν δεν σου φτάνει
πιάσε και του Υφαντή του Γιάννη,
που «αιρετικός» έγινε – αλί –
λέγοντας τον φαλλό καυλί.
Βέβαια, δεν είχα μελετήσει το σύνολο της δουλειάς του,
αλλά αποσπάσματα του έργου του, κυρίως μέσω internet.
Οι θετικές γνώμες των ομοτέχνων του με είχαν προβληματίσει πολύ.
Ιδίως ποιητών που εκτιμούσα βαθύτατα:
4.10.1983.
Να ‘σαι καλά! Δούλευε και μην ακούς κανένα.
Σου σφίγγω το χέρι, με αγάπη.
Οδυσσέας ΕΛΥΤΗΣ.
Αθήνα, 9.XII.86.
Γιάννη μου, “Ο Καθρέφτης του Πρωτέα” σου με μάγεψε.
Βιώνεις οράς κι εξαγγέλλεις το θαύμα Άνθρωπος, το θαύμα Κόσμος
– θαύμα οδυνηρό και ολόφωτο.
Η ποίησή σου (αληθινά πρωτεϊκή) είναι η έκσταση του αισθησιασμού
κι ο αισθησιασμός της έκστασης.
Σ’ ευχαριστώ και Σε φιλώ.
Γιάννης ΡΙΤΣΟΣ.
Αθήνα, 5.12.1977.
Αγαπητέ φίλε.
Πήρα το βιβλίο σου.
Είναι θαυμάσιο.
Από τα λίγα σπουδαία τον τελευταίο καιρό.
Τάσος ΛΕΙΒΑΔΙΤΗΣ
Να ‘σαι καλά.
Μην κουραστείς να κάνεις σούζες με μηχανάκια,
με νταλίκες, με γαϊδούρια, με τρακτέρ,
αλλά και με το άρμα του Ήλιου,
τιμώντας έτσι τον πρώτο “καμικάζι”, τον Φαέθοντα.
Με αγάπη
Μιχάλης ΓΚΑΝΑΣ.
Πριν περίπου ένα χρόνο έτυχε να τον γνωρίσω προσωπικά,
μιας κι έχει ένα μικρό ξύλινο σπιτάκι κάπου σε μια βουνοκορφή της Λευκάδας
που την ονόμασε ΠΕΛΑΣΓΙΚΟΝ.
Μελετώντας την συγκεντρωτική έκδοση των ποιημάτων του,
που ο ίδιος μου χάρισε,
η γνώμη μου για την ποίησή του άρχισε βαθμηδόν ν’ αλλάζει.
Άλλο πράγμα είναι να διαβάζεις την συλλογή
ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΚΕΝΤΗΜΑΤΑ ΣΤΟ ΔΕΡΜΑ ΤΟΥ ΔΙΑΒΟΛΟΥ
κι άλλο τον ΝΑΟ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ.
Άλλο είναι να διαβάζεις αποσπασματικά κι άλλο να μελετάς έναν ποιητή.
Αν π.χ. ανοίξεις τον ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ του Ελύτη και πέσεις στoν στίχο:
“Άξιον Εστί η πράσινη μύγα στα σκατά των παιδιών”,
ενδεχομένως να δεις την μεγάλη ποίηση των μικρών πραγμάτων,
ίσως πάλι να μην δεις το βραβείο Nobel σ’ αυτό το σημείο.
Μπορεί κανείς ν’ ανθολογήσει κάθε σπουδαίο ποιητή στα χειρότερά του
και να μην αντιληφθεί κανείς την ποίησή του.
Δεν λέω πως η ανθολογία που έγινε περιλαμβάνει
τα χειρότερα ποιήματα του Υφαντή,
όμως δεν είναι επαρκές δείγμα της ποιητικής του παραγωγής.
Ο Υφαντής είναι ο πρώτος νεοέλληνας ποιητής
που χρησιμοποίησε λέξεις όπως: “πούτσος, μουνί, γαμήσι…”,
προσδίνοντας στην ποίηση της γενιάς του
μια Αρχιλόχεια κι Αριστοφανική φρεσκάδα
και καταφέρνοντας μια ηχηρότατη επαρχιώτικη σφαλιάρα
στην μυξοπρωτευουσιάνικη στιχοφλυαρία
που ήθελε την ποίηση φιλολογίνα της λεξιθηρικής τιποτολογίας.
Ο Υφαντής έγραφε έτσι όταν κυριολεκτικά τσακώνονταν οι εκδοτικοί οίκοι
για το ποιος θα κυκλοφορήσει την επόμενη συλλογή του
κι ενώ είχε εξασφαλίσει την θετική κριτική των ομοτέχνων του.
Σήμερα έτσι γράφει ο καθένας!
Πέραν αυτού, είναι κρίμα να εξαντλείται το ενδιαφέρον για την ποίησή του
στα “αιρετικά” αυτά σημεία.
Δεν είμαι φιλόλογος ούτε κριτικός για να κατατάξω ποιητικά τον Υφαντή.
Η θέση όμως ενός πρώην «πολέμιου»
ίσως να έχει κάποια χρησιμότητα
γι’ αυτούς που προσπαθούν ν’ αλιεύσουν μαργαριτάρια στην επιφάνεια.
Ίσως πάλι δεν έπρεπε να παρέμβω,
μιας και κάποιες φορές «ποίηση είναι και η ποιότητα της σιωπής μας».
Στα παρακάτω ποιήματα εγώ βλέπω Ποιητή.
Όσο για την παρατήρηση πως στην ιστοσελίδα του αυτοαναγράφεται ποιητής,
ενδεχομένως να μην ήθελε να τον μπερδέψουμε… με τα γνωστά αλαντικά!
EPXOMAI
Δεν ξέρω αν ο Pίτσος ή ο Όμηρος
είναι που μ’ έπεισε να μπω στον Δούρειο Ίππο
έχοντας μόνο ένα σπαθί κι έναν καθρέφτη.
Έρχομαι από την έρημο εκεί όπου η άμμος
είναι η συντριβή κάθε μορφής.
Έρχομαι από τις Άρκτους, κουβαλώντας
ένα τσουβάλι άστρα και κρατώντας
στο χέρι μου μια μάσκα φεγγαριού.
Έρχομαι απ’ το καλύβι το πλεγμένο μ’ αστραπόκλαδα.
Έρχομαι από ’να σπίτι καμωμένο από καθρέφτες.
Έρχομαι απ’ το φαράγγι το κυρτό όπως σπαθί
μισό από χιόνι και μισό από λουλούδια.
Έρχομαι από τις όχθες του βουνίσιου ποταμού
εκεί που καταρράχτες ασκητές
στέκονται όρθιοι μες στα πέτρινα πιθάρια.
Έρχομαι απ’ το Βορρά· με παγοπέδιλα
δυο μισοφέγγαρα, γλιστρούσα διαρκώς
πάνω στα χιόνια τρεις χιλιάδες χρόνια.
Έρχομαι απ’ των Tατάρων τις ορδές· είμαι ο στρατιώτης
που ’σφαξε τον Aττάρ κ’ είμαι επίσης
ο ί¬διος ο Aττάρ και το μαχαίρι που τον έσφαξε.
Έρχομαι απ’ το μαύρο γαλαξία των μυρμηγκιών που παρασέρνει
μια πεταλούδα πεθαμένη σα να είναι
ιστιοφόρο αγγέλου σα να είναι
ο Ίκαρος μετά από την πτώση του.
Έρχομαι απ’ την Ελλάδα που με χέρι
την Πελοπόννησο ξαμώνει και σκορπά
γύρω της τα νησιά για να μην είναι
μόνη της απλωμένη μες στη θάλασσα.
Έρχομαι από την τρύπα ενός σάπιου κλωναριού
όπου ιερουργούσα με στολή άγριας μέλισσας
είτε φορούσα άμφια πεταλούδας.
Έρχομαι από το σούρουπο εκεί
της Θεσσαλίας, όπου βόσκησα
για χίλια χρόνια ένα κοπάδι από φωτιές.
Έρχομαι απ’ το βιβλίο του Αναξίμανδρου· σ’ αυτό
βρίσκομαι πάντα όπου κι αν πηγαίνω.
Mε ρώτησαν από που έρχομαι.
Tι να τους έλεγα;
Δεν θα με καταλάβαιναν
και τότε
θα μ’ οδηγούσανε δεμένο στον ψυχίατρο.
«Έρχομαι» είπα, έτσι απλά, «απ’ το Αγρίνιο»,
κρύβοντας μες τη λέξη αυτή όσο μπορούσα
το “άγριος”, το “νι”, και προ παντός
το “ο”, που ’ναι πηγάδι και παγίδα,
σπίτι μου και καθρέφτης και λαβύρινθος (μα ναι
ο πιο πολύπλοκος λαβύρινθος κι ας φαίνεται
τόσο απλό, ένα μικρό δαχτυλιδάκι).
ΜΑΝΤΙΝΑΔΕΣ
(επιλογή)
Θάλασσα γίνε της χαράς το πρόσωπο που κλαίει
άβυσσος μήτρα πάρε με στ’ απύθμενά σου ελέη.
Κοίτα εδώ στα κόκκαλα της γης τα ξασπρισμένα
μάσκες και ζώα μυθικά, τέρατα πετρωμένα·
ανθοδοχεία οι τρύπες τους, κόγχες γεμάτες φύκια
κι εδώ το χάσμα που κρατεί ως δόντια τα χαλίκια·
πρόσωπα όπου πέτρωσε η έσχατη οδύνη
κι άλλα που σκέψης υψηλής κρατούν την ευφροσύνη.
Πλέω και βλέπω στο βυθό: Οι μαύροι γαλαξίες
τω αχινών και οι πορφυροί γίγαντες αστερίες.
Κάμπε γαλάζιε που γοργά σ’ οργώνουνε καράβια
κι έχεις ανθό σου τον αφρό και για καρπούς σου ψάρια.
Ψάρια μες στα φαράγγια σου, θάλασσα, στους γκρεμούς σου
τη λύτρωση αναζητούν στα βάθη τ’ ουρανού σου.
Ψάρια του πόθου σχήματα, γυρεύουν ένα τέλος
και μοιάζει το καθένα τους για όλα τ’ άλλα βέλος.
Ανάμεσα στα κόκκαλα της γης τα μαυρισμένα
η Κυμοθόη κάτασπρα χαλίκια έχει στρωμένα.
Έγλειφα το αλάτι εγώ στ’ άνθος του εγκρεμού σου
φιλώντας που και που αρπαχτά τους έξοχους μηρούς σου.
Μα όταν εμπαινόβγαινα στην πύλη της αβύσσου
με γλείφανε οι δροσερές φλόγες του παραδείσου.
Θάλασσα είσαι η σύναξη των άπειρων δακρύων
ή μήπως ο γλυφός χυμός αμέτρητων αιδοίων;
Από τις «ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΜΗΔΕΝΟΣ»
του Γιάννη Υφαντή
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Ε. ΣΟΛΔΑΤΟΣ
τα ποιηματα του Γ.ΥΦΑΝΤΗ η τα γουσταρεις η απορριπτεις…Γνωμη μου ο ποιητης Γ.Υ αξια εχει τη θεση ψηλα στη σκαλωσια της ΝεοΕλλ.Ποιησης.Αλλα και στη καρδια πολυ κοσμου που διαβαζει ποιηση. Μπορει να σας φαινεται απιστευτο αλλα ειναι πραγματικοτητα.Εχει σπουδαιο αυθεντικο ταλεντο και ειναι αληθινος .Τα αποκρυφα ποιηματα του πιστευω ειναι τα καλυτερα για μενα και τα ερωτικα διασκεδαζουν σιγουρα και τον ποιο δυσκολο αναγνωστη.
TO MEΓΑΛΟ ΧΑΠΙ ΤΟΥ ΟRANGE
Το μεγάλο χάπι του ΟRANGE
είνʼ ένας ήλιος πού ʽπεσε στη θάλασσα
είναι
ένας τιτάνιος δίσκος που
παλεύει να γλιτώσει απʼτα ο νερό τσιρίζει και
αφρίζει
αφήνοντας φωτός ένα χυμό.
Το μεγάλο χάπι του ΟRANGE
κυνηγημένο από πόνο κʼ ηδονή στριφογυρίζει
Ανεβο
_____κατεβαίνει βράζει και
σβήνει
βάφοντας το νερό πορτοκαλί.
Το μεγάλο χάπι του ΟRANGE
Ησύχασε•
_______διαλύοντας
το σχήμα του που αντιστέκονταν
ησύχασε
κʼ είναι συμφιλιωμένο πια με το νερό
με τον πνιγμό
με όλα.
Το μεγάλο χάπι του ΟRANGE
ταξιδεύει τώρα στις φλέβες μου και
χαίρονται
τα αγαθά των βιταμινών
όλοι
οι κάτοικοι
ως τʼ ακρότατα σύνορα του κορμιού μου.
ΤΟ ΘΑΥΜΑ
Τι τέλεια κατσίκια τα κατσίκια.
Χτες γεννηθήκαν και πώς ξέρουν κιόλας
με τόση ακρίβεια
όλα τα κατσικίσια πράγματα.
Θαρρείς και σπούδαζαν κατσικωσύνη μια ολόκληρη
αιωνιότητα.
Το «Μανθρασπέντα» εκδόθηκε πρώτη φορά το 1977. Ο Γιάννης Υφαντής για μένα είναι ο ποιητής αυτής της συλλογής. Τ’ άλλα ανήκουν στ’ ανθρώπινα…Η (ελλειπέστατη πράγματι) ανθολόγιση του Θανάση Αθανάσιου μας λέει περισσότερα για τον ίδιο τον ανθολόγο παρά για τον ποιητή (όπως συμβαίνει με πάρα πολλές ανθολογίες…)…Όσο για τις κρίσεις που εκφράζονται σε ιδιωτικό χώρο-επιστολές (παλαιότερα) ιμέιλς τώρα κλπ- αγαπητέ κ. Σολδάτε γνωρίζετε πολύ καλά πως έχουν μηδαμινή κριτική αξία…Φαντάζομαι, πως θα σας έχουν κτυπήσει πολλές φορές την πλάτη λέγοντάς σας “τί μεγάλος ποιητής που είστε”…οπότε δεν χρειάζεται και να το παίρνουμε σοβαρά υπόψην μας…
Αγαπημένε μου φίλε και γιατρέ μου
Θα σου πω κάτι που είμαι σίγουρος
πως δε θα πιστέψεις.
Μου είναι τελείως αδιάφορο , το εάν
κάποτε φιγουράρω στη βικιπαιδία……
το προφίλ μου το ολοκλήρωσα
όταν είδα άτομο θήλυ , πανεπιστημιακής
παιδείας , να δακρύζει καθώς διάβαζε
τους στίχους μου.
Σε ότι αφορά την απάντηση μου
για τον εξαίρετο κ. Γιάννη Υφαντή
δεν κατάλαβα γιατί την εξέλαβες
με αρνητικό πρόσημο .
Πολυαγαπημένο “Το κέφι της” !!!!!!
Κανένα αρνητικό πρόσημο, ίσα-ίσα καπετάνιε, σ’ ευχαριστώ για την πάσα..με άλλα λόγια η αυτοπροβολή μέσω βικιπαιδείας είναι πράγματι για σύγγραμμα σύγχρονων ηθών…δημιουργούν την εργοβιογραφία από μόνοι τους…Είναι αντικείμενο Ψυχιατρικής και Ανθρωπολογικής μελέτης…όχι δικιά σου. Εσύ να με συγχωρείς…καμία παρεξήγηση.
Πράγματι, η ανθολόγηση είναι ελλειπής και καθόλου ενδεικτική. Είναι μια αφορμή, όμως, για ανάγνωση ολόκληρου του έργου του Γιάννη Υφαντή.
Θεωρώ πως πρόκειται για ένα εξόχως γοητευτικό και αυθεντικό έργο, απόδειξη “Οι Μεταμορφώσεις του Μηδενός”, που περιλαμβάνει όλες του τις δουλειές.
Προμηθευτείτε το!
Για τέτοιες περιπτώσεις πάντα μου έρχονται στο μυαλό οι στίχοι:
“Πολύ μιλάς, λίγο φιλάς
και πιο λίγο, και πιο λίγο…
σαμπανταμπαντα”.
δεν έχω γνώση του μεγαλύτερου μέρους του έργου του. Δεν νομίζω να θελήσω και να αποκτήσω από τα δείγματα που έχω υπόψη μου.
Του αναγνωρίζω τα πολλά χρόνια παρουσίας του στο διαδίκτυο…και το “επαγγελματικό” promotion της δουλειάς του…
“Το φως χωρίζει τα πράγματα…”, πόσο όμορφα να ξεχωρίζεις τις λέξεις του και ύστερα να σταματάς στο λευκό που απομένει, να μην τον νοιάζει αν είναι ακαδημαικό, να μην τον νοιάζει τίποτε, αρκεί να εκφραστεί…
Και ο Γιάννης ξέρει..
“Μέρες και νύχτες του Καΐρου”, Γ.Υφαντής
http://www.youtube.com/watch?v=Pee4Q9C1hUk
Αρχίζει η απαγγελία του Γιάννη Υφαντή στο 1:08.
Mου αρέσει ο ποιητής Υφαντής που έδρασε υπό το βάρος της ευθύνης μιας δικής του διατύπωσης για την μετά εποχή ποίησης που συμπίπτει “με την αρχή της βασιλείας των κατσαρίδων”..Και πράγματι είναι αρκετές οι εμβριθείς καταθέσεις του υπό αυτην την σημαία ..
Τα σημερινά όμως ποιήματα που τα μισά περίπου κινούνται στο ύφος και την χροιά της ” “μωρής κυρίας Ολμρπράιντ ” με αφήνουν αδιάφορο..Τα υπόλοιπα απλώς κάτι έχουν να πουν που το λένε στα γρήγορα και ξεχνιούνται μέσα στην δίνη της προβλεψιμότητας που τα διακρίνει..
Δεν θεωρώ με κανένα τρόπο ότι αποτελεί ποίηση η υπερμεγένθυση γεννητικών οργάνων και η τοποθέτησή τους σε ομοούσια θέση με αυτούς που πραγματικά οδηγούν το “αμαρτωλό” Ιμπιζα προς την θάλασσα..
Η εξέλιξη όσο και το πραγματικά “επειγον ” της ανελέεητης επιθυμίας για οργασμό ,σκοντάφτει πάνω στο μέσον και επιδεινώνεται έτσι η δυσχερής θέση ανακάλυψης αυτού που δεν γίνεται με λέξεις να ειπωθεί..
Εν ολίγοις πιστεύω ότι τα πάντα επιτρέπονται στον έρωτα αρκεί να είναι η στιγμή που θα τα χαρακτηρίσει και όχι τα “προεόρτια” μιας συγκεκριμενοποιημένης αντίληψης των σχημάτων..
Προσωπικά τέτοιου είδους ποιήματα με παραπέμπουν σε φληναφήματα καφενείου που οι πάλαι ποτέ αχόρταγοι ενθυμούμενοι τα σεξουαλικά τους “κάποτε” ,μωρολογούν με λόγια αιδοίου..
Και εδώ που τα λέμε και για να αλαφρύνουμε λιγάκι τον εως τώρα σχολιασμό με “αντρικού ” τύπου απρέπειες, προσωπικά εμένα δεν με πείθει ότι ο συγκεκριμενος είναι αυτός που έκανε τον σύμπαν να βογκήξει αν κρίνω και από κάποια υπόλοιπα ποιήματα παρομοίου περιεχομένου που έχω διαβάσει..
Μάλλον σαν μια ψιλοαπόδρασις εκ της προσωπικότητος την εννοώ και ουδόλως ως έκφρασις αυτής κατά τα λεγόμενα Ελιοτ..
Εκτός και αν υπήρξε πράγματι ο ποιητής Αυγερινός..οπότε τι να πω!
(Εννοείται ότι το τελευταίο κομμάτι αυτών που έγραψα έχει καθαρά χιουμοριστική μορφή λόγω του θέματος που πραγματεύεται..Η άποψη μου για τον Γιάννη Υφαντή σαν ποιητή στο συνολό του εμπεριέχεται στο πρώτο σκέλος του σχολίου αυτού)
πρέπει να δίνονται πολλά βραβεία -έστω από φύλλα
δάφνης -να τα παίρνουν οι ποιητές και να μην στεναχωριούνται ούτε αυτοί ούτε και οι γονείς τους
και οι συγγενείς τους
Έλα γιατρέ μου..
Ο Γιάννης ο Υφαντής είμαι..Τι κάνεις? Όλα καλά..?
Πέντε δισεκατομμύρια κλικ το ποιειν έμαθα..!..Πολλά μπράβο….
‘φχαριστώ για τη συμπαράσταση…
Μάθε, αν δεν ξέρεις, ότι τα καλύτερά μου
τα ‘χω γράψει ως Γιάννης Υπαπαντής.
(Της Υπαπαντής ήταν όταν πήγα την πρώτη μου μπορδελότσαρκα, το ’62….)
Νά, ένα εδώ αποκάτω…Το ‘γραψα σ’ ένα ταξίδι μου στο Κάιρο και στην Αλεξάνδρεια, μετά που ξέσκισα μια 17χρονη Φελάχα στο ΚΤΕΛ Αλεξάνδρειας, μες σ’ ένα παλιό λεωφορείο αγόνων γραμμών…
ΦΕΛΑΧΑ
Κι όπως ξεβρακωθήκαμε
και σε γαμούσα άγρια,
“-Αποχαιρέτα -φώναξες-
Γιάννη, την Αλεξάνδρεια!”
κι έσπρωξες όξω απ’ το μουνί,
το Γιάννη τον Υπαπαντή…!
Μα δίχως να με καταβάλει
το άχτι σου κι η αδικία,
σάλιωσα το καυλί μου πάλι
κι έπαιξα μία μαλακία
κι ηύρε η ψωλή, χαρά πολλή,
του Γιάννη του Υπαπαντή.
……………………….
Θα σε ξαναγαμούσα τάχα,
δεκαοχτάχρονη Φελάχα..???
Αλεξάνδρεια-Χαρτούμ-Κάιρο
32 Οχτώβρη του 1973
(Διαδώστε το ! Όποιος δεν το στείλει σε 5 τουλάχιστον φίλους του, θα του μαραθεί ο πούτσος, ανήμερα της Υπαπαντής !Κι εσένα, γιατρέ..)
Δεν ξέρω τι λέτε εσείς κύριοι ειδήμονες, αλλά πρώτη φορά που το διαβάζω τον Υφαντή, ανακαλύπτω ότι τον γουστάρω.
Οχι δεν είναι η ποίηση που ονειρεύομαι, ούτε με εκφράζει το στυλ, όμως ο άνθρωπος είναι αυθεντικά διαφορετικός. Ολη τη διαφορά την κάνει η αυθεντικότητα που αναβλύζει όχι από μια φτιαχτή μανιέρα εντυπωσιασμού, αλλά προφανώς από μια στάση ζωής.
Διαβάζεις για πούτσους και μουνιά στην ποίηση και δεν σοκάρεσαι, δύσκολα συμβαίνει αυτό, μπράβο Υφαντή (μόνο σταμάτα να σε συντηρούν οι φίλοι σου, βρες καμιά γκόμενα μέσης έστω ηλικίας, δεν θα είναι δύσκολο)
Ας καταλάβουν, επιτέλους,
κάποιοι πως η αυθεντικότητα (όχι απαραιτήτως η ειλικρίνεια) είναι ποιητική αξία!
Οι δημόσιες σχέσεις, η κλαψομουνίαση,
η σοβαροφάνεια, η υπαρξιακή θολοκουλτούρα και τα λοιπά
δεν πουλάνε πια!
Aλήθεια κάποιος που είναι κλαψομούνης δεν μπορεί να είναι αυθεντικός κλαψομούνης? 🙂
2.355 επισκέψεις η συγκεκριμένη ανάρτηση, κλαψομουνάκηδες και μη, σας ευχαριστούμε!
Η προσπάθεια που γίνεται εδώ είναι πάρα πολύ καλή κατά τη γνώμη μου και πέρα από την αξιολόγηση που είναι ίσως δευτερεύουσα και υποκειμενική νομίζω υπάρχει η κοινή διαπίστωση πως είναι -χρήσιμη-.
Εξόν της γκρίνιας ή των αντιρρήσεων που υπάρχουν και πάντα θα υπάρχουν η ποίηση θα αναδύεται πεισματικά από το βούρκο της βλακείας των καιρών.
Και αυτό φαίνεται, όταν συμβαίνει, όν αφοπλιστικό που υπερκερνά κάθε εμπόδιο (π.χ η πρόφαση της μη ενδεικτικής παρουσίασης. Μα σαφώς δεν μπορεί να αποτιμηθεί από πέντε ποιήματα ένα έργο ζωής. Η εξοικείωση μ’ αυτό επαφίεται στο ένστικτο του αναγνώστη της παρουσίασης.)
Και η απάντηση του κ. Αραβανή ”Δεν νομίζω να θελήσω και να αποκτήσω από τα δείγματα που έχω υπόψη μου” μακράν η πιο ειλικρινής φράση που έχω ακούσει εδώ και καιρό. Αξίζει να διαφωνήσεις…
Κοντολογίς, αξίζουν αυτές οι προσπάθειες και όσο δεν θα αναχαιτίζονται από γνωστικούς θα μας προσφέρουν ένα ατόφιο κομμάτι απόλαυσης.
(Το μόνο που με κάνει να δυσανασχετώ είναι η εφεύρεση μιας κλίκας νοερής. Αφού είχε ακούσει τέτοια λόγια από ελύτες ρίτσους κ.λ.π που ήταν ας πούμε τα πρώτα νήματα της εποχής δεν ξέρω που αναφερεται… Εκτός κι αν εννοεί κάποιους κριτικούς εκδότες βραβειο- δότες ή κάτι άλλο που δεν μπορώ να καταλάβω).
Άντε και σ’ άλλα τέτοια.
Θανάση, η σεξουαλική, και λοιπά, πρόκληση έχει προ πολλού ενταχθεί και δε συνιστά τίποτα εκτός αν αφήνει υπονοούμενο προς αλλού.
Απεναντίας εκτιμώ ότι ποιητικό ενδιαφέρον και ουσιαστική πρόκληση έχει το (και προφανώς άσχετο με επιμετρήσεις)
«Την νύκτα με συνέλαβαν
– θεωρήθηκα ύποπτος –
γιατί είχα μικρό πέος».
Παναγιώτης Λιναρδάκης / ποιείν / 19 Ιανουαρίου 2010
και όχι αρκετά από αυτά που διάβασα (εδώ και αλλού) .
από ‘κει και πέρα όπως αποδείχτηκε, σε όλο το μεταπολεμικό δυτικό κόσμο, τα τελευταία 50 χρόνια οι συντριπτικά περισσότεροι που χτυπούσαν με μανία την πόρτα του «συστήματος» τη χτύπαγαν για να τους ανοίξουν… ε, πόσους να χωρέσει;
Αγαπητέ Γιώργο,
δεν υπάρχει σεξουαλική πρόκληση.
Πρόκληση υπάρχει μόνο στο μυαλό όσων
πραγματικά σοκάρονται.
http://www.ikarosbooks.gr/publication-details.asp?book=550&filter=new
ΥΦΑΝΤΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
ΚΑΤΩ ΑΠ’ ΤΟ ΕΙΚΟΝΙΣΜΑ ΤΩΝ ΑΣΤΡΩΝ
ΠΟΙΗΣΗ, 168 σελίδες
ISBN 978-960-572-003-2
Α’ Έκδοση: 2013
Τιμή καταλόγου: 13,00 ευρώ
Τιμή Internet: 11,70 ευρώ
Η τελευταία του αμιγώς ποιητική συλλογή, Ναός του Κόσμου, κυκλοφόρησε το 1996. Δεκαεφτά χρόνων απόσταση, που όμως καλύπτεται, με ποιητική συνέχεια και συνέπεια, από σημαντικότατα βιβλία άλλου είδους.
Κάτω απʼ το εικόνισμα των άστρων, επειδή, στο ναό του κόσμου, το πιο θαυμαστό εικόνισμα, είναι αυτό των άστρων. Κι ακόμη, Μάσκες του Τίποτε (ο υπότιτλος), επειδή, «όλα του Μηδενός μεταμορφώσεις είναι, μάγια…», όπως έγραψε ο ποιητής, στο πρώτο κιόλας βιβλίο του, Μανθρασπέντα (1977).
Η νέα ποιητική συλλογή του Γιάννη Υφαντή, μοιάζει πολύ με τις προηγούμενες, μα είναι συνάμα κι εντελώς διαφορετική. Περιέχοντας, εκατόν ένα ποιήματα, εκατόν ένα, πυκνά, εν ρυθμώ, παραμύθια, ή αλλιώς, 161 σελίδες παραμυθίας, που τόσο πολύ την χρειαζόμαστε σήμερα.
ΜΥΣΤΙΚΟ
Το ότι ζω δεν πάει να πει πως δεν με σκότωσαν.
Μα ούτε καν υποψιάζονται πως έχω
δύο και τρία επίπεδα ζωής,
πως ο πυρήνας μου
βρίσκεται σʼ ένα επίπεδο που είναι
αδύνατο σʼ εκείνους να το φτάσουν.
Μα στο επίπεδο εκείνο που κινούνται
σʼ εκείνο που τους ήταν δυνατό να με σκοτώσουν
σʼ εκείνο το επίπεδο με σκότωσαν.
Open publication – Free publishing