Συνέντευξη στον Σπύρο Αραβανή
Σ.Α.: Ποια είναι τα πρώτα ακούσματα που θυμάστε από το ελληνικό τραγούδι;
Κ.Μ.: Μεγάλωσα στην ελληνική επαρχία σε δύσκολες εποχές, μετακατοχικές και εμφυλίου πολέμου Ό, τι άκουγα ήταν από το κρατικό ραδιόφωνο της εποχής, το γαλλοθρεμμένο ελληνικό τραγούδι και από τους πιο μοντέρνους, τις τζαζ μουσικές του Πλέσσα. Κατά τη διάρκεια του εμφυλίου και μετά τον εμφύλιο, η πόλη μου, η Λαμία, δέχτηκε πολλούς εσωτερικούς μετανάστες και σχηματίστηκαν οι λεγόμενες παραγκουπόλεις, εκεί άκουσα τα δημοτικά τραγούδια που τραγουδούσαν στα πανηγύρια. Την ίδια εποχή, από το στρατόπεδο της Λαμίας, ξεκίνησε το εκστρατευτικό σώμα που πήγε να πολεμήσει στην Κορέα. Αυτοί οι φαντάροι τα βράδια, στην έξοδό τους, άκουγαν από τα γραμμόφωνα τα ρεμπέτικα, και από εκεί μυήθηκα στο αυθεντικό ρεμπέτικο τραγούδι.
Σ.Α.: Πότε ήρθαν οι πρώτες στιχουργικές απόπειρες;
Κ.Μ.: Ποιητικούς στίχους έγραφα από τα δώδεκά μου χρόνια. Ένας σπουδαίος δάσκαλος όταν ήμασταν στις πρώτες τάξεις, κατόρθωσε να «πάρει» από εμάς κείμενα και να τα εκδώσει στην Αθήνα, στον Μπεχλιβανίδη -ένα χρόνο μετά την αποφοιτήση μας- ως βιβλίο με τον τίτλο «Αγριολούλουδα». Αυτός μας μύησε στο να γράφουμε στίχους. Επίσης ήμουν τυχερός γιατί είχα μια καλή βιβλιοθήκη στο σπίτι μου καθότι ο πατέρας μου ήταν φιλόλογος και από μικρός είχα «ξεσκονίσει» όλη την παλιά ποίηση. Θυμάμαι να μιμούμαι τις στιχουργικές τεχνικές του Κάλβου, του Παλαμά, του Βαλαωρίτη κ.ά και να απαγγέλλω δικά μου ποιήματα στις εθνικές γιορτές. Τα θέματά τους ήταν ερωτικά, πατριωτικά, φυσιολατρικά. Πολιτικά ποιήματα δεν μπορούσαμε να γράψουμε βέβαια. Ο πατέρας μου ήταν εξόριστος εκείνη την εποχή. Ήμασταν υποχρεωμένοι να πηγαίνουμε κατηχητικό και μόνο ομαδικά στο θέατρο και τον κινηματογράφο. Την πρώτη «κοσμία διαγωγή» την πήρα διότι με έπιαναν να παρακολουθώ τους θιάσους χωρίς την άδειά τους.
Σ.Α.: Στη σημερινή επαρχία πόσο πιστεύετε ότι «λειτουργούν» οι περιοδεύοντες θίασοι και καλλιτέχνες;
Κ.Μ.: Τα πράγματα έχουν νοθευτεί ιδιαιτέρως αρνητικά όμως και θετικά. Υπάρχει η τηλεόραση και το διαδίκτυο και έτσι ένας νέος της επαρχίας μπορεί να έχει σημαντικά πράγματα στη δισκοθήκη του. Ο μεγάλος μας συνθέτης Μανόλης Καλομοίρης έγραφε στα απομνημονεύματά του ότι στα 40 του χρόνια, μετά από 20 χρόνια δηλαδή καριέρας, άκουσε για πρώτη φορά ζωντανά την Ενάτη Συμφωνία, στο Παρίσι. Σήμερα ένα παιδί ακόμα και φτωχό μπορεί να έχει 4 εκτελέσεις της Ενάτης Συμφωνίας στο σπίτι του.
Σ.Α.: Έτσι και ο ανταγωνισμός των θιάσων και των καλλιτεχνών αυξάνεται, το πώς θα «πουλήσουν» την πραμάτεια τους.
Κ.Μ.: Φυσικά. Σήμερα δεν ανταγωνίζεσαι μόνο το διπλανό σου συνθέτη ή θίασο αλλά παγκόσμια μουσικά και θεατρικά ρεύματα. Σήμερα κανένας συνθέτης δεν θα τολμούσε να γράψει τις «Έξι λαϊκές ζωγραφιές». Την εποχή εκείνη ο Χατζιδάκις λειτουργούσε ο δάσκαλος του γένους με μεγάλη τόλμη βέβαια. Σήμερα θα τον κατηγοριοποιούσαν -απαξιωτικά- οτι κάνει έθνικ ή είναι ελληνολάτρης.
Σ.Α.: Φοιτητής στην Αθήνα ποια ήταν η σχέση σας με το ελληνικό τραγούδι;
Κ.Μ.: Συναυλίες και μουσικές εκδηλώσεις με τη σημερινή έννοια του όρου δεν υπήρχαν τότε. Έπρεπε να έρθει η γενιά του Θεοδωράκη και του Χατζιδάκι ώστε να αρχίσει η διάχυση του καλού τραγουδιού στις μάζες. Από το 1957 όμως που μπήκα στη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών με δάσκαλό μου τον Δημήτρη Ροντήρη, γνώρισα τον Γιάννη Μαρκόπουλο, τον Δήμο Μούτση και τη Γιοβάννα οι οποίοι σπούδαζαν στο μουσικό τμήμα του Ωδείου και κάναμε παρέα στην αυλή. Επίσης, λίγο αργότερα, κατά τη θητεία μου ήμουν μαζί με την περίφημη ομάδα των 15, στο ραδιοφωνικό σταθμό των Ενόπλων Δυνάμεων. Ήταν ο Βασίλης Ζιώγας, ο Χάρυ Κλυνν, ο Γιώργος Μαρίνος, ο Σπύρος Ευαγγελατος, ο Γιάννης Μαρκόπουλος και άλλοι. Έτσι προέκυψαν και τα πρώτα μου τραγούδια. Το 1961-62 βγήκαν οι πρώτοι μας δίσκοι με τον Μαρκόπουλο που τραγουδούσε η Βούλα Πάλλα και ο Κώστας Χατζής, τα τραγούδια «Μαυρομαντιλούσα», «Φεγγάρι μου» κ.ά. Το 1963-64 γνώρισα τον Γιάννη Σπανό και γράψαμε τα τραγούδια μας με την Καίτη Χωματά. Μέσα στη δικτατορία γνώρισα τον μακαρίτη Βασίλη Κουμπή, που ήταν τότε πιανίστας του Γιώργου Μαρίνου και γράψαμε τα «Καραβάκια», τον «Χαρίλαο» και το «Όταν κλαίει ένας άντρας», που τραγούδησε ο Δημητρης Μητροπάνος, από τις πρώτες του ηχογραφήσεις.
Σ.Α.: Γράφατε πάνω στις μελωδίες που σας έδιναν ή μελοποιούσαν μόνο στίχους σας;
Κ.Μ.: Ποτέ δεν έχω γράψει πάνω σε μια μελωδία, δεν έχω την ικανότητα, μόνο το «Καφενείον η Ελλάς» γράφτηκε πάνω σε μουσική. Χρειάζομαι τα μέτρα και κάποια λόγια απλά ως οδηγό. Οι «Αποδημίες», ο δίσκος που έκανα με τον Γιάννη Σπανό, γράφτηκε έτσι. Είχε μελοποιήσει ο Σπανός 7 ποιήματα του Γιώργου Σεφέρη και μετά την άρνηση του ποιητή να εκδοθούν (είχε θυμώσει με την επιτυχία των μελοποιήσεων του Θεοδωράκη καθώς έβλεπε οτι είχε γίνει ο ίδιος λαϊκός μέσα από ένα άλλο είδος) μου ζήτησε να γράψω εγώ στίχους. Έτσι προέκυψε ο δίσκος, που οφείλω να πω οτι δεν έκανε μεγάλη επιτυχία, ακούστηκε λίγο μόνο το «Μια φυσαρμόνικα».
ΣΑ.: Και ερχόμαστε στα 1970 και στο περίφημο «Χρονικό».
Κ.Μ.: Για το οποίο πρέπει να πω το εξής ώστε να ξεκαθαριστεί μια παρεξήγηση που υπάρχει. Το έργο γράφτηκε πριν τη δικτατορία. Μάλιστα το βράδι της 20ης Απριλίου 1967 δοκίμαζε τα τραγούδια η Μαρία Φαραντούρη στο σπίτι του Μαρκόπουλου. Επίσης πρέπει να πω οτι για τα τραγούδια αυτά είχαν δοκιμαστεί ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης, όμως δεν του πήγαιναν καθόλου ως ύφος, όπως και η Φαίη Νούσια, που είναι τραγουδίστρια στη χορωδία της ΕΡΤ. Μετά το πραξικόπημα γράφτηκαν μόνο το «π.Χ» και το «Πώς να σου τραγουδήσω». Τότε λογοκρίθηκαν δυο τραγούδια, το «Μια νύχτα στα Μεσόγεια» -που δεν καταλάβαμε γιατί δεν «πέρασε»- και το «1945» (Σαν τελείωσε ο πόλεμος). Ο Μαρκόπουλος βρήκε πρόσφορο έδαφος -ο Θεοδωράκης ήταν αυτο-εξόριστος και ο Χατζιδάκις ήταν στη Νέα Υόρκη- και έφερε την αλλαγή τότε, άλλαξε το χρώμα της ενορχήστρωσης, έβγαλε το μπουζούκι και τη λαϊκή ορχήστρα και έβαλε την κρητική λύρα, το σαντούρι κ.ά. Βεβαίως σταθήκαμε τυχεροί διότι ερμήνευσε το έργο η θεϊκή φωνή του Νίκου Ξυλούρη.
Σ.Α.: Επόμενος σταθμός η επίσης περίφημη «Ιθαγένεια», 1972.
Κ.Μ.: Είναι ένα έργο για το οποίο καμαρώνω. Ο Ζήσιμος Λορεντζάτος είχε μάλιστα πει πως ο στίχος «Χίλια μύρια κύματα μακριά το Αιβαλί» είναι ό,τι σημαντικότερο γράφτηκε μεταπολιτευτικά στην Ελλάδα. Το έργο δεν είχε τη φόρμα που έχει το τραγούδι, δεν έχει μετρημένο στίχο και ήταν μια πρωτοτυπία η μελοποίηση του Μαρκόπουλου. Πρέπει επίσης και εδώ να πω οτι όταν το άκουσε ολοκληρωμένο το βράδι της ηχογράφησης ο Νίκος Γκάτσος, μου είπε οτι προτιμούσε το «Χρονικό» καθώς ήταν πιο κοντά στη τραγουδιστική φόρμα. Και στους δυο αυτούς δίσκους προσπάθησα να δώσω την τραυματική περιπέτεια του Ελληνισμού. Το ίδιο επιχείρησα και χρόνια αργότερα όταν έφτιαξα ένα κολάζ από θεατρικά έργα και μελοποίησε εξαιρετικά ο Βασίλης Δημητρίου, με τον τίτλο: «Η Ελλάδα των θαυμάτων, των τραυμάτων, των υπάτων και των πάτων», έργο που δυστυχώς παραμένει ανέκδοτο ως σήμερα. Δεν ήταν μια δοξολογία της Ελλάδας αλλά καταγραφή των τραυματικών εμπειριών της γενιάς μου. Γεννήθηκα σε μια δικτατορία όπως και η κόρη μου γεννήθηκε σε μια δικτατορία.
Σ.Α.: Την ίδια εποχή -δικτατορία- γράφετε και τη «Μεγάλη Αγρυπνία» που μελοποίησε η Ελένη Καραινδρου, ο δίσκος όμως κυκλοφορεί το 1975.
Κ.Μ.: Οι στίχοι γράφτηκαν μέσα σε μια εβδομάδα. Η ηχογράφηση και η ενορχήστρωση έγιναν στην Ελλάδα και η φωνή της Φαραντούρη ηχογραφήθηκε στο Λονδίνο. Το εξώφυλλο σχεδίασε ο Γιάννης Τσαρούχης. Και αυτό το έργο εκφράζει την περιπέτεια, την εσωτερική οδύσσεια του Έλληνα που περνάει μέσα από τις Συμπληγάδες και τις Σειρήνες, και βγαίνει ράκος, όμως συνεχίζει.
Σ.Α.: Ο σύγχρονος Έλληνας είναι «οδυσσειακός»; Έχει στόχους, ζητά την «Ιθάκη»;
Κ.Μ.:Η τραγωδία αυτού του τόπου έχει διατυπωθεί από ένα μεγάλο συγγραφέα που ανακαλύψαμε εκατό χρόνια μετά, τον Χουρμούζη. Στο έργο του «Μαλακώφ» που είναι μια γειτονιά του Παρισιού όπου υπήρχαν τα μεγάλα ραπτικά καταστήματα, περιγράφει το πώς οι Κωνσταντινοπολίτισσες κοκκώνες ψώνιζαν τσάντες καπέλα και φουστάνια από εκεί, αλλά στο σπίτι τους έκαναν ξόρκια, έφτιαχναν τον απήγανο και έλεγαν το φλυτζάνι.
Σ.Α.: Περνάμε στα 1979 και στην ιδιαίτερη -και άγνωστη στο ευρύ κοινό- συνεργασία σας με τον Γιάννη Ζουγανέλη και τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου, στο έργο «Ατρείδες».
Κ.Μ.: Είναι μια από τις ευτυχισμένες στιγμές και δικές μου και του Γιάννη, Ήταν μια πρόταση του Δημήτρη Ποταμίτη. Έκανα ένα κολάζ από αρχαίες τραγωδίες και ανάμεσά τους υπήρχαν χορικά που λειτουργούσαν σαν τα songs του Μπρεχτ. Τα ερμήνευε με την κιθάρα του ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου καθισμένος σε ένα σκαμπό. Αποτελεί και τη δική μου πρώτη απόπειρα να μεταφράσω χορικά από την «Ορέστεια».
Σ.Α.: Καταλήγουμε στα 1983, στις «Σειρήνες» τη τελευταία μέχρι σήμερα δισκογραφική δουλειά με δικούς σας στίχους και συνθέσεις του Γιάννη Μαρκόπουλου.
Κ.Μ.: Είναι ένα έργο που παραγγέλθηκε το 1981 από το Φεστιβάλ Αθηνών και που κακώς δεν έχει κυκλοφορήσει σε δίσκο. Στο δίσκο προστέθηκε και ένα τέταρτο μέρος και τραγουδούν ο Τάκης Μπίνης, ο Οδυσσέας Μοσχονάς, ο Αντώνης Παπαιωαννου και ο Βασίλης Σκουλάς. Και ο δίσκος αυτός κινείται στο ίδιο ιδεολόγημα με τις άλλες δουλειές.
Σ.Α.: Γιατί δεν υπήρξε ανάλογη συνέχεια;
Κ.Μ.:Πρέπει να εξηγηθώ εδώ ότι θεωρώ πολύ τιμητική αυτή τη συνέντευξη γιατί εγώ δεν είμαι επαγγελματίας στιχουργός. Δεν ήμουν ο άνθρωπος που θα καθήσει να γράψει στίχους και θα τους περιφέρει στους συνθέτες. Μου ζητούσαν και το έκανα. Δεν γράφω για το φάκελό μου.
Σ.Α.: Από προσωπική ανάγκη έκφρασης;
Κ.Μ.: Έχω σταματήσει να γράφω και ποιήματα αν και εξέδωσα μια ποιητική συλλογή η οποία στον κύκλο της συζητήθηκε. Είμαι άνθρωπος αρκετά αλαζόνας σε διάφορα πράγματα αλλά και με ικανότητες αυτοκριτικής. Όταν διαπίστωσα ότι δεν θα γίνω Ελύτης είπα ότι το μεγάλο μου καθήκον θα είναι να μεταδώσω την ποιητική μου ικανότητα στη μετάφραση του αρχαίου δράματος. Έτσι έχω ευτυχίσει να έχω μεταφράσει μέχρι σήμερα 31 από τα 44 έργα.
Σ.Α.: Δεδομένης της επιτυχίας των τραγουδιών σας δεν υπήρχαν συνθέτες που να σας προσέγγισαν;
Κ.Μ.: Κανείς δεν μου ζήτησε ποτέ στίχους. Συνεργασίες όμως για χορικά έχω βέβαια κάνει, όπως με τον Σταμάτη Κραουνάκη ο οποίος μάλιστα υπήρξε πολύ γενναιόδωρος καθώς έδωσε την ευκαιρία σε νέους συνθέτες να μελοποιήσουν χορικά αρχαίων έργων (σ.σ: δίσκος «Χορικά- Αιώνια θητεία στο κάλλος»)
Σ.Α..: Πώς κρίνετε τους σύγχρονους Έλληνες συνθέτες-τραγουδοποιούς όταν συνθέτουν για αρχαία έργα;
Κ.Μ.: Οι «Ιππείς» του Τσακνή, για να δώσω ένα παράδειγμα, είναι ένα αριστούργημα. Νομίζω πως η ενασχόλησή τους με αυτά είναι αποκαλυπτική και για τους ίδιους, παθαίνουν ένα πολιτισμικό σοκ. Πρεπει να πω ότι έχω συνεργαστεί με τουλάχιστον 22 Έλληνες συνθέτες, από τον Κουρουπό και τον Τσαγκάρη μέχρι τον Αντωνίου και τον Χριστιανάκη.
Σ.Α.: Στα τραγούδια τους όμως εμφανίζουν κάποιες «εκπτώσεις» του ταλέντου τους.
Κ.Μ.: Ποιος δεν κάνει εκπτώσεις; Κατηγορούσαν παλαιότερα την Βουγιουκλάκη ότι «εξευτέλισε» αυτά που έμαθε, αφού ήταν μαθήτρια του Ροντήρη. Και τους απαντούσα «γιατί δεν το λέτε αυτό και για τους αρχιτέκτονες που έφτιαξαν την Αθήνα γεμάτη τσιμέντο; Αυτοί είχαν καθηγητές στο Πολυτεχνείο τον Πικιώνη, τον Εγγονόπουλο, τον Χατζηκυριάκο Γκίκα.Γιατί φταίει μόνο η Βουγιουκλάκη που πρόδωσε το δάσκαλό της και έκανε φτηνό θέατρο»;
Σ.Α.: Ποιους στιχουργούς εκτιμάτε;
Κ.Μ.: Εκτός από τον Νίκο Γκάτσο, που ήταν ο δάσκαλος όλων μας και πρωτοπόρος, εκτιμώ τον Πυθαγόρα, τον Άκο Δασκαλοπουλο, τον Λευτέρη Παπαδόπουλο, τον Μάνο Ελευθερίου, τον Μιχάλη Γκανά, τον Θοδωρή Γκόνη κ.ά. Έχω μάλιστα πει πως αν κάποτε κάναμε μια ανθολογία του λυρικού τραγουδιού του 20ου και 21ου αιώνα δίπλα στον Ουράνη, τον Άγρα, τον Χατζόπουλο θα στέκονταν επί ίσοις όροις τραγούδια αυτών των στιχουργών. Στη νυν περίοδο που διατρέχουμε η στιχουργική πιστεύω είναι πιο σημαντική από τη συνθετική.
Σ.Α.: Διάλογος και κριτική γύρω από τα θεατρικά πράγματα της χώρας γίνεται έντονα τα τελευταία χρόνια ενώ αντίστοιχα γύρω από το ελληνικό τραγούδι έχει μετριαστεί. Πού οφείλεται αυτό πιστεύετε;
Κ.Μ.:Υπάρχει μια τακτική αποσιώπησης της κριτικής φωνής. Βλέπω, για παράδειγμα, πολύ αυστηρή κριτική δίσκων από τον Γιώργο Παπαδάκη και δεν του απαντά κανένας, λένε «άσ’ το να περάσει».
Σ.Α.: Και το θεατρικό κοινό όμως διαφέρει από το μουσικό. Ποια είναι επίσης η άποψή σας για τις συναυλίες λαϊκών καλλιτεχνών, όπως η Άννα Βίσση, στο Ηρώδειο;
Κ.Μ.: Το θέμα δεν είναι αν η κυρία Βίσση έχει ή όχι μεγάλη φωνή αλλά τι προτείνει. Αν αποφάσισε να μετανιώσει για τις επιλογές της και να τραγουδήσει Θεοδωράκη και Χατζιδάκι ας την ακούσουμε. Δεν κατάλαβα γιατί η κυρία Βίσση είναι χειρότερη φωνητικά από μια τραγουδίστρια του έντεχνου;
Σ.Α.: Υπάρχει ένα διαφορετικό ρεπερτόριο που έχουν τραγουδήσει.
Κ.Μ.: Δεν μπορώ να απαγορεύσω, για να σου απαντήσω σε σχέση με το θέατρο, στον Στάθη Ψάλτη να παίξει Αριστοφάνη. Αναλαμβάνει την ευθύνη του. Όταν πρωτοξεκίνησε είχα γράψει: «συγκρατήστε αυτό το όνομα, θα μιλήσουμε για αυτόν. Απογοήτευσε; Αποφάσισε να κάνει τη ζωή του; Δεν έχει σημασία. Ξεκίνησε με Μολιέρο. Όταν πήγαν να παίξουν για πρώτη φορά στην Επίδαυρο ο Βουτσάς και ο Μουστάκας ήταν πιο σεμνοί από ηθοποιούς που έπαιζαν χρόνια εκεί.
Σ.Α.: «Τα έργα της τέχνης», έλεγε ο Γιάννης Τσαρούχης, «ανήκουν σε αυτούς που τα καταλαβαίνουν». Συμφωνείτε;
Κ.Μ.: Ναι, αλλά για να καταλάβουν τα έργα θα πρέπει να μυηθούν σε αυτά.
Σ.Α.: Έχετε το άγχος μήπως τα έργα σας δεν θα ανήκουν στις νέες γενιές αφού δεν μυούνται σε αυτά;
Κ.Μ.: Άγχος έχω αλλά όχι σε προσωπικό επίπεδο, από προσωπική φιλοδοξία. Όλα είναι θέμα παιδείας. Δεν μπορεί να μη διδάσκεται η τέχνη στα σχολεία. Ειδικά τώρα που λείπει η επικοινωνία με τη λαική τέχνη, τη συλλογικότητα. Δεν υπάρχει πανηγύρι ούτε καν το παλιό πένθος, τότε που πενθούσαν όλοι μαζί. Μου φαίνεται αδιανόητο σήμερα να ακούω ότι η οικογένεια δεν θα δεχτεί συλλυπητήριες επισκέψεις. Λείπει η παρηγοριά, η μακαριά, η συντροφικότητα..
Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Δίφωνο, τχ. 145, 2009
κ. Γ. Μιχο,
παντα ευστοχος και λακωνικος!
Συμπληρωνω :
Διατυπωσατε το σχεδον παγκοσμιο αξιωμα
“….εκείνων που κοπιάζουν μέσα από μιαν αριστερή καταγωγή (η αρχικη πορεία) να ελευθερώσουν τον δεξιό που κρύβουν μέσα τους.”
που ισχυει σ’ ολες τις σφαιρες της ανθρωπινης δραστηριοτητας (πολιτικη,τεχνη, επιστημη, επαγγελμα,…)
1.Τολμω να πω οτι δεν υπαρχουν σημαντικες διαφορες σε δεξιους, πασοκους και “αριστερους” συνδικαλιστες και μη, που ξεχνωντας τι υποστηριζαν ως φοιτητες, μεταπηδησαν στην πολιτικη ως βουλευτες, γ.γ. η εγιναν απο τους χειροτερους κρατικοδιαιτους επαγγελματιες η επιχειρηματιες,…Γιατι αραγε η εκαστοτε “αριστερη” ηγεσια να διαφερει σημαντικα;
Oι πρωτοι επιθυμουσαν περισσοτερο την δυναμη μεσω της κρατικοδιαιτης επιχειρηματικοτητας με σημαδεμενη τραπουλα και ποσοστωσεις, οι δε ηγετες και “στελεχη” της αριστερας ηταν περισσοτερο εξουσιομανεις παρα φιλαργυροι.
Ας μην ξεχναμε οτι οι περισσοτεροι 75ρηδες ηταν εσωτερικοι μεταναστες η γονοι εσωτ. μεταναστων με περιορισμενες προσλαμβανουσες, στερημενοι απο ελευθερια, ερωτα,χρηματα, καθως και την καταιγιστικη επιδραση της διαφημισης των καταναλωτικων προϊοντων και υπηρεσιων ηδη απο την δεκαετια του 70 στην ωρα μας, οπως συναρθωνονται μεσα οπο το παγκοσμιο lifestyle.
Οι διαφημιστες χρησιμοποιουν ολα τα οπλα (ψυχολογους, κοινωνιολογους,…) και ολα τα μεσα επικοινωνιας για να κανουν πλυση εγκεφαλου στους υποψηφιους καταναλωτες, πονταροντας στις πιο κρυφες και απωθημενες επιθυμιες τους…
2.Δεν γνωρίζω άλλη χώρα, με τόσα αριστερά “αφεντικά” (επιχειρηματίες, ελεύθερους επαγγελματίες, καλλιτεχνες,..) και τόσους δεξιούς εργαζόμενους. Η αιτία ίσως πρέπει να αναζητηθεί στους απογόνους των Βενιζελικών αστών, στην ευρύτατη συμμετοχή όλων των τάξεων στο ΕΑΜ, στην ταύτιση -από τις σκληρές δεξιές κυβερνήσεις μετά το 1944- εαμιτών και κομμουνιστών, στην ʽʼδήλωσηʼʼ που έπρεπε να υπογραφεί από τους μετανοήσαντες για να ενταχθούν στους κόλπους του μετεμφυλιακού κράτους (και που πολλές φορές δεν υπογράφθηκε για λόγους αξιοπρέπειας-εγωισμού) και στην εσωτερική μετανάστευση στις μεγάλες πόλεις που άμβλυνε το καθημερινό άγχος των διωκόμενων από την τοπική εκδικητικότατα των νικητών. Επομένως, αφού στο ΕΑΜ συμμετείχε -σε μεγάλο ποσοστό- το πιο ανήσυχο τμήμα του λαού, το οποίο , στη συνέχεια, δεν μπορούσε λόγω ʽʼκοινωνικών φρονημάτωνʼʼ να διορισθεί στο Δημόσιο, είναι ευνόητο γιατί, ήδη από την δεκαετία του ʼ60, η πλειονότητα των ελεύθερων επαγγελματιών, βιοτεχνών, εμπόρων κ.λ.π. επιχειρηματιών έχει προοδευτική-αριστερή προέλευση και αποτελεί –πλέον- σημαντικό ποσοστό της μεσαίας τάξης.
3. Αυτός είναι ο κλασσικός μηχανισμός αυτοπαγίδευσης : λόγω ικανοτήτων/συγκυριών να γίνεις τελικά αυτό που θα ήθελες να πολεμήσεις νεότερος, απελευθερωνοντας οπως λετε “τον δεξιό που κρύβουν μέσα τους” επειδη οι αντιστασεις σου στον παγκοσμιοποιημενο τροπο ζωης ειναι μειωμενες Δεν μπορείς να πολεμήσεις εναντίον του εαυτού σου. Συχνα το ξεπερνούν με την σχιζοφρενική ρήση:
“Άλλο η δουλειά και άλλο η ιδεολογία !!!”
Για να μην ξαναγινω εντελως κακος, θυμαμαι με νοσταλγια οτι ο Κ.Χ.Μ. μας… συνοδευε με τους στιχους του στην πρωτη κοινη γκαρσονιερα για 4 αθηναιους φοιτητες της Π.Ιωακειμ 1974-1975.
(Οι περισσοτερες κασσετες ηταν του Γιαννη
Μαρκοπουλου)
Σωστά αυτά που λέει ο Αφώτιστος Φιλέλλην, στα σημεία 1,2 και 3 του σχολίου του. Κατά τη γνώμη μου όμως, δεν ισχύουν στην περίπτωση του κ. Γεωργουσόπουλου. Αρκεί κάποιος να μελετήσει το σύνολο του έργου του και της προσφοράς του στην Ελληνική παιδεία και τις τέχνες για να συμπεράνει ότι του αξίζει κάθε βραβείο, διάκριση και θέση που του έχει δοθεί. Ξέροντας όλοι μας, ανθρώπους που κατέχουν θέσεις και υψηλά αξιώματα χωρίς τα αντίστοιχα προσόντα ,γνώσεις, ήθος και ταλέντο, ας μη χτυπάμε τους ελάχιστους ανθρώπους που τα αξίζουν δικαίως.
@Νίκος Τσίντρος
1.”Σωστά αυτά που λέει ο Αφώτιστος Φιλέλλην, στα σημεία 1,2 και 3 του σχολίου του.”
Ισως το σχεδον παγκοσμιο αξιωμα που βρηκα στο σχολιο του Γ.Μιχου με παρεσυρε και αναπτυσσοντας τις αιτιες ισχυος του ως ανω αξιωματος για την χωρας μας, δημιουργησα λανθασμενες εντυπωσεις.
Ειστε απο τους ελαχιστους που αναγνωριζουν αυτη την οδυνηρη διαπιστωση, που αποτελει ενα απο τα πολλα κοινα μυστικα στην χωρα μας.
2.Προφανως και, ως ολιγον ασχολουμενος με τα πολιτιστικα, αναγνωριζω “το σύνολο του έργου του και της προσφοράς του στην Ελληνική παιδεία και τις τέχνες ” τοσο ως Κ.Χ.Μ. οσο και ως Κ. Γεωργουσόπουλος.
3. Ομως , αν δεν κανω λαθος “κάθε βραβείο, διάκριση και θέση που του έχει δοθεί” τον καθιστα δικαιως και αναμφιβολα ως πρυτανη αυτου που ονομαζω “Πολιτιστικο ΠΑΣΟΚ” μαζι με καθε φυσεως “ανθρώπους που κατέχουν θέσεις και υψηλά αξιώματα χωρίς τα αντίστοιχα προσόντα, γνώσεις, ήθος και ταλέντο”, για τους οποιους οι σκεπτομενοι πολιτες – με εστω μικρη γνωση φιλολογιας, θεατρου κια ποιησης- πολλες φορες θλιβονται, εκνευριζονται εξεγειρονται,…
Και για ενημερωση σας ιδου η τελευταια ενημερωση για τον Τομέα Πολιτισμού του ΠΑΣΟΚ
January 15, 2009
Filed under: — admin @ 11:27 am
Τομέας Πολιτισμού
Δαμανάκη Μαρία: Πολιτικός Εκπρόσωπος
Τόγιας Βασίλης: Γραμματέας Τομέα
Καρτάλης Κώστας: Εισηγητής ΚΤΕ
Βούρος Γιάννης: Μέλος ΕΣ -Επικεφαλής Ομάδας Εργασίας για το Θέατρο & τον Κινηματογράφο
Μενδώνη Λίνα: Σύνδεσμος Προγράμματος -Επικεφαλής Ομάδας Εργασίας για την Πολιτιστική Κληρονομιά
Ζορμπά Μυρσίνη: Επικεφαλής Ομάδας Εργασίας για τα Εικασταικά
Παϊζης Νίκος: Επικεφαλής Ομάδας Εργασίας για το Βιβλίο
Βαφειάδης Γρηγόρης: Μέλος Γραμματείας
Γιαννόπουλος Φώτης: Σύνδεσμος με τον Τομέα Επικοινωνίας
Παπαδαντωνάκης Ανδρέας: Σύνδεσμος με τον Τομέα Επιμόρφωσης
Αργυρόπουλος Θάνος: Σύνδεσμος με Επιτροπή Διαδικτύου
Αυτό στο οποίο διαφωνώ, είναι ότι κατά την άποψη μου, όποιο και να ήταν το κόμμα εξουσίας και επιρροής τα τελευταία τριάντα χρόνια, δεν θα μπορούσε παρά να αναγνωρίσει την αξία και την προσφορά του κυρίου Γεωργουσόπουλου.
Σάχλες
Του Κώστα Γεωργουσόπουλου
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Παρασκευή 02 Δεκεμβρίου 2011, TA NEA
Υπάρχουν στην ασυδοσία των διαφόρων διαδικτυακών καμαριών κάτι μικροί θλιβεροί προβοκάτορες που με εξυπναδίστικο και χυδαίο τρόπο διασπείρουν συκοφαντίες για να μπατάρουν τους μπουρζουάδες, όπως έλεγε μια αριστοκράτισσα γειτόνισσα. Ετσι κυκλοφορεί ένα σούργελο στις τριόδους των αιθέρων ηλίθια ψέματα για το Θεατρικό Μουσείο και τη μοίρα του. Και πρώτα ότι χρηματοδοτείται αφειδώς και πιθανόν κάποιοι τα τρώνε. Λοιπόν, προσωπικά ζητώ την επέμβαση του εισαγγελέα και σε περίπτωση που θα βγει το ΑΜΙΣΘΟ Δ.Σ. καθαρό η μήνυση θα πάει σύννεφο. Πριν από δύο χρόνια είχα προκαλέσει το ΕΚΕΘΕΧ και εστάλησαν ορκωτοί λογιστές και το λευκό πόρισμα είναι στη διάθεση του καθενός. Το Θεατρικό Μουσείο εδώ και σαράντα χρόνια μοναδικό πόρο έχει την κρατική επιχορήγηση. Δεν έχει εισιτήριο εισόδου και διαθέτει το αρχειακό του υλικό σε δημοσιογράφους, καθηγητές και πανεπιστημιακούς, φοιτητές και διδάκτορες, ξένους και Ελληνες ΔΩΡΕΑΝ. Δωρεάν δέχεται και τους 70.000 επισκέπτες μαθητές τον χρόνο. ΔΩΡΕΑΝ (ούτε καν την αξία της δισκέτας) τροφοδοτεί με DVD αρχαίων τραγωδιών και έργων του ελληνικού και ξένου ρεπερτορίου που έχει βιντεοσκοπήσει σε όλα τα σχολεία της Ελλάδας, της Κύπρου και της Ομογένειας. Τα μόνα έξοδά του είναι οι μισθοί του προσωπικού, τα ενοίκια της βιβλιοθήκης, το ΙΚΑ, η Εφορία και τα αναλώσιμα. Αν δεν λάβει την επιχορήγηση, χρωστάει στους υπαλλήλους, στο ΙΚΑ, στην Εφορία, στον ιδιοκτήτη της βιβλιοθήκης κ.λπ. Και συνεχίζει να χρωστάει όταν ανακοινώνεται πως λαμβάνει π.χ. 250.000 ευρώ ενώ οφείλει 400.000 και έως τη νέα επαιτεία οι εναπομείνασες 150.000 λόγω νέων οφειλών έχουν ξαναγίνει 400.000. Οποιος αποδείξει με όποιο μέσο ότι τα χρήματα (τα λειψά) που εισπράττει δεν πάνε στους εργαζομένους, στο ενοίκιο και στη συντήρηση της πυρόσβεσης, στη συνδρομή του Διαδικτύου και στο χαρτί των φωτοτυπιών, το Δ.Σ. είναι υποχρεωμένο να πυρποληθεί στο Σύνταγμα.
Ξέρετε, αφού εκτός απ’ την ποιητική του κ. Γεωργουσόπουλου πρέπει να μας αφορά και η “πολιτική” του Θεατρικού Μουσείου, να ξεκαθαρίσουμε το εξής: δεν αρκεί πλέον κάποιος να εξηγεί “πού” πηγαίνουν τα χρήματα. Πρέπει να λέει επίσης σε “ποιους” πηγαίνουν και “πόσα” πηγαίνουν, εκεί που πηγαίνουν. Το λέω, γιατί κυκλοφορούν ήδη στη πιάτσα -προς Θεού δεν αναφέρομαι στο θεατρικό μουσείο, αλλά σε άλλους οργανισμούς-μελέτες καθ’ όλα νόμιμες για τις οποίες έχουν πληρωθεί αρκετές χιλιάδες ευρώ, ενίοτε και εκατομμύρια, σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις. Αυτή τη στγμή που μιλάμε. Έπειτα δωρεάν λέει τα DVD και χωρίς είσοδο…Και γιατί να είναι δωρεάν, ρωτάω εγώ…Δεν κατάλαβα. Ο δημοσιογράφος γιατί να μην πληρώνει το υλικό που χρησιμοποιεί; Ο πανεπιστημιακός το ίδιο. Τι είναι; Ευπαθείς κατηγορίες; Για σκεφθείτε το οξύμωρο…Σε μία χώρα που ήδη αρκετοί φοιτητές εγκαταλείπουν τις σπουδές τους, λόγω οικονομικής δυσχέρειας, φοιτητικές εστίες ακούγεται πως κλείνουν και τμήματα Πανεπιστημιακά πως συρρικνώνονται, το τζάμπα δε συγκινεί πλέον. Δηλαδή να μείνει το παιδί μου ή το παιδί σου χωρίς σπουδές, αλλά να μπορεί να μπει ελεύθερα στο θεατρικό μουσειο…Ακούγεται λίγο σα να προτείνει κανείς ελεύθερη είσοδο στο Μέγαρο Μουσικής για τους άστεγους…Για τις 140.000 ευρώ που προφανώς λειπουν από το Θεατρικο Μουσειο, επειδή το άμισθο Δ.Σ δε ζητάει -συμβολικά -δύο ευρώ εισιτήριο από τους 70.000 επισκέπτες του, δεν είναι κανείς υπόλογος; Δώσαμε, δώσαμε…
Υ.Γ. ας προσέχουμε, μην τυχόν και αμφισβητήσει κανείς το βιοπορισμό και τη φιλοδοξία τους. Ζωντανούς θα μας φάνε και θα ‘ναι μέρα μεσημέρι…Κάτι τελευταίο: το να σε αποκαλέσουν από τα Νέα “σούργελο” αποτελεί τίτλο τιμής. Μην ξεχνάμε πως η εφημερίδα υπήρξε φυτώριο μεγάλων πολιτικών προσωπικοτήτων, που δεν ήταν σούργελα.
Αθελα μου επετυχα τον στοχο μου ως διαδικτυακος ταραχοποιος. Στην αναμπομπουλα βγηκαν κι αλλα….. Μανουελα Παυλιδου;…
Συμπερασματα:
1. O Γιωρος Μιχος διατυπωσε (ή ορθοτερον επαναδιατυπωσε) το σχεδον παγκοσμιο αξιωμα για
“….εκείν(ους) που κοπιάζουν μέσα από μιαν αριστερή καταγωγή (η αρχικη πορεία) να ελευθερώσουν τον δεξιό που κρύβουν μέσα τους.”
που ισχυει σʼ ολες τις σφαιρες της ανθρωπινης δραστηριοτητας (πολιτικη,τεχνη, επιστημη, επαγγελμα,…)
2. Η αναδειξη αυτου που ονομαζω, ας υποθεσουμε λεωφορειο η τραινο, “Πολιτιστικο ΠΑΣΟΚ” , για τους επιβατες, οι οποιοι επιβιβαζονται, συνηθως προσωρινως, ξεχωρα απο την οποια καλλιτεχνικη τους αξια ή συνεισφορα καθαρα για ” τον βιοπορισμό και τη φιλοδοξία τους” οπως καταληγει ο R.R .
Δηλ. με αλλα λογια ομιλω για το ηθος των προσωρινων κυριως επιβατων του “Πολιτιστικου ΠΑΣΟΚ” και οχι για το καλλιτεχνικο τους μεγεθος.
Μου επιτρέπετε να προσθέσω ένα ακόμη συμπέρασμα;
Το “Δωρεάν” έχει αξία και το φωνάζουμε (αν πρέπει να κάνουμε ντόρο), όταν το έχουμε πληρώσει απ’ τη δική μας τσέπη. Με δικά μας έξοδα κάνει ντόρο το “Δωρεάν”. Όταν όμως το “δωρεάν” βγαίνει από τις τρύπες των προϋπολογισμών, απ’ τις κρατικές επιχορηγήσεις, τα ΕΣΠΑ, τα βέσπα και δεν ξέρω τι αλλο, είναι πληρωμένο απ’ το επίδομα του άνεργου. Το ΠΑΣΟΚ του “Δωρεάν” απ’ τις κρατικές επιχορηγήσεις είναι πάντα το ΠΑΣΟΚ της συνενοχής…
…και αυτό το πασοκικό “δωρεάν” φυσικά δεν πληρώνεται αλλά πουλιέται, και σε καλή τιμή, αν μ’ εννοείτε..
Πηγαινετε στις αποθηκες του τοτε Υπουργειου Πολιτισμου να δειτε τους τομους των διαφορων εκδοσεων, βρειτε τα ενταλματα πληρωμης την τελευται 30 ετια απιθανων τυπων και τυπισσων,….
Αντι να τα δινουν δωρεαν και να τα πετανε αμεσως στα σκουπιδια οι δηθεν φιλοτεχνοι νεοπλουτοι εσωτερικοι μεταναστες πασοκονουδουσυριζαισμενοι, θα μποριουσαν να προσλαβουν ανεργους για φυλακες σε αρχαιολογικους χωρους απανταχου ελλαδος , ας πουμε….
Ας ειστε καλα, κ.κ. Γ.Μιχο και RR. Εχω μπουχτισει απο την αυτολογοκρισια και τα ξεσκονισματα των ΜEGA-ΛΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ. Τουλαχιστον μαζι σας δεν αισθανομαι… επικριτικη μοναξια.