
1.
Γιατί τεράστια τόσο τʼ αεροπλάνα
βόλτες δε κάνουνε με τα παιδιά τους;
Ποιο είναι το κίτρινο πουλί
που τη φωλιά γεμίζει με λεμόνια;
Γιατί δεν τα μαθαίνουν να μαζεύουν
μέλι απʼ τον ήλιο τα ελικόπτερα;
Που άφησε η ολόγιομη σελήνη
το νύχτιο σάκο της με αλεύρι;
2.
Αν πέθανα χωρίς να καταλάβω
τώρα από ποιόν ρωτάω την ώρα;
Από πού βγάζει τόσα φύλλα
η κάθε της Γαλλίας άνοιξη;
Που ο τυφλός μπορεί να ζήσει
που οι μέλισσες τον κυνηγάνε;
Αν και το κίτρινο τελειώσει
με τι το ψωμί θα φτιάχνουμε;
3.
Πες μου, είναι γυμνό το ρόδο
ή έχει μόνο αυτό το ρούχο;
Γιατί τα δέντρα συναντούνε
το μεγαλείο των ριζών τους;
Ποιός, ποιός τις τύψεις που ακούει
απʼ το παράνομο αμάξι;
Είναι στον κόσμο κάτι πιο θλιμμένο
από ένα τρένο ακίνητο μες στη βροχή;
7.
Είναι ειρήνη του περιστεριού η ειρήνη;
Ο λιόπαρδος κάνει τον πόλεμο;
Γιατί ο καθηγητής διδάσκει
τη γεωγραφία του θανάτου;
Τι τρέχει με τα χελιδόνια
που αργά φτάνουν στο κολέγιο;
Είναι αλήθεια πώς μοιράζουν
γράμματα διάφανα στα ουράνια;
8.
Τι πράγμα προκαλεί τα ηφαίστεια
και φτύνουν φλόγα κρύο τρέλα;
Γιατί ο Χριστόφορος Κολόμβος
δεν ανακάλυψε την Ισπανία;
Πόσα ερωτήματα έχει ο γάτος;
Τα δάκρυα που δεν κλαίγονται
προσμένουν σε μικρές λιμνούλες;
Ή είναι αόρατα ποτάμια
που τρέχουν όλο προς τη θλίψη;
12.
Σε ποιόν χαμογελάει το ρύζι
με δόντια άπειρα λευκά;
Γιατί τις σκοτεινές τις εποχές
γράφουν με αόρατο μελάνι;
Γνωρίζει η ωραία του Καράκας
πόσες έχει το ρόδο φούστες;
Γιατί να με τσιμπούν οι ψείρες
και οι λογοτεχνικοί λοχίες;
24.
Το 4 είναι 4 για όλους;
Τα εφτά εινʼ όλα ίδια;
Το φως που σκέφτεται ο κρατούμενος
είναι το ίδιο αυτό που σε φωτίζει;
Έχεις σκεφτεί ποτέ τι χρώμα
εινʼ ο Απρίλης των αρρώστων;
Ποια μοναρχία δυτική
έχει σημαία παπαρούνες;
43.
Ποια ήταν αυτή που σʼ αγαπούσε
στο όνειρο, όταν κοιμόσουν;
Που παν τα πράγματα του ονείρου;
Πάνε στα όνειρα των άλλων;
Και ο πατέρας που ζει στα όνειρά σου
Πεθαίνει πάλι όταν ξυπνάς;
Ανθοφορούνε τα φυτά του ονείρου
και ωριμάζουν τα βαριά τους φρούτα;
59.
Γιατί δεν γεννήθηκα μυστηριώδης;
Γιατί με δίχως συντροφιά μεγάλωσα;
Ποιός μʼ έστειλε να χαλαρώσω
τις πόρτες της ίδιας μου της περηφάνιας;
Και Ποιός έβγαινε για μένα να ζήσει
όταν κοιμόμουν ή όταν αρρώσταινα;
Τι σημαία ξεδιπλώθηκε
εκεί όπου δεν με ξεχάσαν;
60.
Και τι σημασία έχω εγώ
στο δικαστήριο της λησμονιάς;
Ποια είνʼ η αναπαράσταση
του ερχομένου αποτελέσματος;
Είναι ο σπόρος δημητριακού
με το κίτρινο πλήθος του;
Ή είναι η κοκκαλιάρικη καρδιά
ο αντιπρόσωπος του ροδάκινου;
65.
Λάμπει η σταγόνα του μετάλλου
σαν συλλαβή στο άσμα μου;
Και δεν σέρνεται μια λέξη
φορές σαν ένα ερπετό;
Δεν έριξε μες στην καρδιά σου
ένα όνομα σαν πορτοκάλι;
Από ποιο ποτάμι βγαίνουν τα ψάρια ;
Από τη λέξη αργυροχόος;
Και δεν ναυαγούν τα ιστιοφόρα
από υπερβολή φωνηέντων;
67.
Μπορείς, αναγνωστάριο, να μʼ αγαπήσεις
και να μου δόσεις ένα φιλί ουσιαστικό;
Το λεξικό είναι ένας τάφος
ή μια κηρήθρα κλειστό μέλι;
Σε ποιο παράθυρο κάθισα
κοιτάζοντας το χρόνο το θαμμένο;
Ή αυτό που βλέπω από μακριά
είναι αυτό που δεν έχω ζήσει ακόμα;
74.
Γιατί μένει στα κλαριά
μέχρι που τα φύλλα πέφτουν;
Και που μένουν κρεμασμένα
τα κίτρινα παντελόνια του;
Αλήθεια πως μοιάζει να προσμένει
να συμβεί κάτι το φθινόπωρο;
Ίσως η ζέστη ενός φύλλου
ή η μεταφορά του σύμπαντος;
Υπάρχει ένας μαγνήτης κάτω από τη γη
μαγνήτης αδελφός του φθινοπώρου;
Πότε υπαγορεύεται κάτω απʼ τη γη
η ονομασία του ρόδου;
Το βιβλίο ανήκει στην όψιμη παραγωγή του Νερούδα και φαίνεται να γράφτηκε μεταξύ 1971(Γαλλία) και1973 (Χιλή). Δημοσιεύτηκε μετά το θάνατο του ποιητή το 1974. Ο ποιητής έχει δοκιμάσει τη μορφή των ερωτήσεων στο ποίημα «Από το κλειστό στόμα μπαίνουν οι μύγες» στο βιβλίο Εστραβαγάριο. Από τη μορφή αυτού του ποιήματος βγαίνει ολόκληρο το παρόν βιβλίο.
Στο Βιβλίο των Ερωτήσεων έχουμε την αλλεπάλληλη ερωτηματοθεσία που προσιδιάζει σε ένα παιδί που ρωτάει για τον κόσμο. Από μια άποψη πρόκειται για παιδικά ποιήματα. Κάποια μάλιστα αποσπάσματα του βιβλίου έτυχαν τέτοιο χειρισμό και δημοσιεύτηκαν με σχέδια απευθυνόμενα σε παιδιά.
Αυτό που τώρα μας είναι αόρατο είναι το γιατί μιας τέτοιας ποιητικής αντίδρασης. Γιατί μας είναι σχεδόν αόρατη η πίεση της κομματικής σοβαροφάνειας που αξίωναν τα κομμουνιστικά κόμματα από τα μέλη τους, πόσο μάλλον από το Νερούδα, τον χρεωμένο με το Γενικό Άσμα. Και ο Νερούδα ως γνήσιος ποιητής έβλεπε καθαρά αυτό τον αόρατο κορσέ με τον οποίο προσπαθούσαν να τον μουμιοποιήσουν, και πιστεύω πως αυτό ήταν που τον οδήγησε στη συγγραφή του Εστραβαγάριου και του βιβλίου που μεταφράζουμε εδώ. Κάποια παρόμοια προβλήματα είχε και ο δικός μας ο Ρίτσος εδώ όταν η δημοσίευση των πεζογραφημάτων του σκόνταψε πάνω στην υπερσυντηρητική κομματική ηθική. Και βέβαια ο Ρίτσος και ο Νερούδα είχαν την εμβέλεια να αντιδράσουν, άλλοι πολλοί βρέθηκαν στα μικρά σαγόνια των συνελεύσεων και των διαγραφών.
Σε όλους αυτούς που υπερεκτίμησαν συναισθηματικά όλες αυτές τις αστείες τώρα πια διεργασίες, και στα παιδιά, που βρίσκονται στην ηλικία των ερωτήσεων είναι χαρισμένη αυτή η μετάφραση.
Από το παράθυρο αυτή τη στιγμή ακούγεται ο αγιασμός στο γειτονικό σχολείο. Σαν αγρίμι στο κλουβί νιώθω. Οχι για την ηλικία που χάθηκε, αλλά για τις ερωτήσεις που δεν έγιναν.
και έτσι τώρα:
“Εκεί στην πλώρη μάτια μου χαράζει
Μα στην πρύμνη πέφτει σκοτεινιά
Πώς γίνεται η φωτιά θα με ρωτήσεις
Μα εγώ δεν έχω άλλες απαντήσεις”
Δ. Μητσοτάκης
Κύριε Μίχο να είστε καλά.
Κοιτάζαμε το δάσκαλο να ιδρώνει απάνω στην έδρα, να λέει, να ξαναλέει και να θέλει να καρφώσει στο μυαλό μας τη γραμματική, μα ο νους μας ήταν έξω στον ήλιο και στον πετροπόλεμο∙ γιατι πολύ αγαπούσαμε τον πετροπόλεμο και συχνά πηγαίναμε στο σχολείο με το κεφάλι σπασμένο.
Μια μέρα, ήταν άνοιξη, χαρά Θεού, τα παράθυρα ήταν ανοιχτά κι έμπαινε η μυρωδιά από μια ανθισμένη μανταρινιά στο αντικρινό σπίτι∙ το μυαλό μας είχε γίνει κι αυτό ανθισμένη μανταρινιά και δεν μπορούσαμε πια ν’ ακούμε για οξείες και περισπωμένες. Κι ίσια ίσια ένα πουλί είχε καθίσει στο πλατάνι της αυλής του σκολειού και κελαηδούσε. Τότε πια ένας μαθητής, χλωμός, κοκκινομάλης, που ‘χε έρθει εφέτο από το χωριό, Νικολιό τον έλεγαν, δεν βάσταξε, σήκωσε το δάχτυλο:
– Σώπα, δάσκαλε, φώναξε∙ σώπα, δάσκαλε, ν’ ακούσουμε το πουλί!…
[«Αναφορά στο Γκρέκο» – Νίκος Καζατζάκης]
Τα ερωτήματα δυστυχώς δεν είναι για τα παιδιά.
Τα παιδιά τα παρατήσαμε σε ένα κουτί (και όχι μόνο στην Αθήνα, παντού) μπροστά στο Απόλυτο Κουτί. Τα ερωτήματα τους πια μάλλον σχετίζονται αποκλειστικά με τις φεγγαροκουκλίτσες, τα play station και τα internet games.
Νομίζω πως δεν έχουν κυκλοφορήσει στην Ελλάδα στο παρελθόν και είναι η πρώτη φορά που μεταφράζονται. Άξιος.
Γνωρίζει η ωραία του Καράκας
πόσες έχει το ρόδο φούστες;
Γιατί να με τσιμπούν οι ψείρες
και οι λογοτεχνικοί λοχίες;
Συγχαρητήρια Γιώργο…τα ποιήματα
κάνουν μεγάλο γλέντι
μαζί με το Νερούντα…
Θα αδικηθούν, μου φαίνεται, επίβουλοι κριτές, αν συμβεί να υπάρξουν, σε περίπτωση που απλά κάποιος παραμείνει στην φτωχή διαπίστωση πως πρόκειται για μια υποδειγματική μετάφραση. Γιαυτό θα αναφερθώ στην επισήμανση του υπομνήματος σχετικά με την καταγωγή της μορφής που έχει Το Βιβλίο των Ερωτήσεων. Όχι μόνο στο ποίημα “Από το κλειστό στόμα μπαίνουν οι μύγες” στο Εστραβαγάριο, αλλά και σε άλλα ποίηματα της συλλογής, μάλιστα κάποια ξεκινούν με ερωτήσεις, χρησιμοποιείται αυτός ο τρόπος, να υποβάλλεται εξαρχής ο αναγνώστης σε μια θεατρική ατμόσφαιρα, χωρίς απαντήσεις όμως, κάτι που εντείνει την αγωνία. Η εξήγηση του υπομνήματος για την κοινωνική θέση αλλά και θέαση του ποιητή είναι η μοναδική;
Μεγάλος ποιητής ο Νερούδα. Μεγάλος μάστορας ο Μίχος. Ταίριαξε το πράγμα. Περιμένουμε την έκδοση του βιβλίου. Ανάρτηση που θα με απασχολεί καιρό.
κι αν είχατε διαβάσει τα υπόλοιπα…μόνον αυτό σας λέω…
Κ. Μίχο, κάντε κάτι…να μην αφήσετε τόση ομορφιά αμοίραστη.
2.286 επισκέψεις μόνο στην συγκεκριμένη ανάρτηση! Μέστρε, σαπώ!
Πέρα απ’ τα νούμερα η συμπαθής άποψη του σημερινού απρόσμενου επισκέπτη κ. Θάνου Κιτσικόπουλου, ο οποίος ανέβαλε την εγγραφή του στα μαθήματα δημιουργικής γραφής (του ΕΚΕΒΙ, του ΓΚΟΥΤΕΝΜΠΕΡΓΚ κλπ), μόνο και μόνο επειδή μας ανακάλυψε και κατάλαβε πως αν μπαίνει κάθε μέρα στο ΠΟΙΕΙΝ και ψάχνει τα αρχεία του θα έχει πολλά περισσότερα να μάθει απ’ οποιοδήποτε σεμινάριο…
Γειά σου, Γιώργο. Αυτό m;ono τα λέει όλα. Χείρ Μίχου εποίει!
To “m;ono” διαβάζεται “μόνο”.
Μίχο, κάτι θα γίνει.
«Το μέσο είναι το μήνυμα». Χαρακτηριστικό της εποχής; Υπερβολή;
Το θέμα ηλεκτρονικό βιβλίο και η διακίνησή του στο internet θα μπορούσε να λειτουργήσει όπως η εφεύρεση της τυπογραφίας πριν λίγους αιώνες αρκεί να μην χάνεις τη δυνατότητα επιλογής του χώρου ανάγνωσης (κάτι πολύ σημαντικό για τον αναγνώστη και τη δυνατότητα επικοινωνίας του με το βιβλίο) και σε κάθε περίπτωση να μη σε δεσμεύει με το internet. Πάει να πει ηλεκτρονικό βιβλίο μη εκτυπώσιμο και συνδεδεμένο με το internet δεν αποτελεί προχώρημα πλην της τεχνολογίας.
_______________
Πέρα από αυτά, για προσωπικούς λόγους ιατρικής φύσης μη ανακοινώσιμους θα το περιμένω σε normal βιβλίο.
Xωρις ερωτηση ,ειναι μια χυμωδης χορταστικη δουλεια και ταυτοχρονα με πολλα εορταστικα ανοιξιατικα αλλμα τα της ποιητικης σκεψης….