1. Γιώργος Ανδρέου, «Ο Νοητός λύκος» [ποίηση: Μάνος Ελευθερίου], Walnut Entertainment , 2020

Το ομώνυμο ποιητικό έργο ο Μάνος Ελευθερίου το δούλευε από το 1986. Μετά από διαδοχικές γραφές κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Μεταίχμιο  το 2010. Πρόκειται για ένα φιλόδοξο πείραμά του, να δημιουργήσει κατά τα πρότυπα του Γκαίτε αλλά και του Σολωμού –για να αναφέρω δυο συγγενικά παραδείγματα- ένα μεγάλο, συνθετικό, ομοιοκατάληκτο ποίημα το οποίο καταγράφει την ολιγόλεπτη επίσκεψη του ποιητή στον Άδη ακολουθώντας τον Άγγελό του. Ο Ελευθερίου εν ζωή πρόλαβε να ακούσει τις demo ηχογραφήσεις όχι όμως και να δει την ομώνυμη  μουσικο-θεατρική παράσταση του Γιώργου Ανδρέου η οποία ανέβηκε τον Οκτώβριο του 2019 στο Μέγαρο Αθηνών. Ο δίσκος  περιλαμβάνει εκ νέου τις ηχογραφήσεις των τραγουδιών της παράστασης με ερμηνευτές τους Γιώργο Νταλάρα, Χρήστο Θηβαίο και Μάρθα Φριντζήλα. Οι συνθέσεις του Ανδρέου καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα μουσικής τεχνοτροπίας, συγκερασμού βυζαντινής και έντεχνης, παραδοσιακής και λαϊκής μουσικής έχοντας μια εξαιρετικά πλούσια ενορχήστρωση  στηριζόμενη σε έγχορδα και κρουστά. Όπως θα ταίριαζε σε αυτό το πολυμορφικό και απαιτητικό κείμενο. Οι ερμηνευτές πολύπειροι στο ύψος όπως πάντα των περιστάσεων. Ένας δίσκος που έρχεται με ορμή για να προστεθεί στη μεγάλη μουσικοποιητική παράδοση της χώρας σώζοντας στην εκπνοή του 2020 την τιμή και τη διαιώνισή της.

`

*********************

 

2. Θάνος Μικρούτσικος, «Χόρεψε πάνω στο φτερό του καρχαρία» [ποίηση: Νίκος Καββαδίας], Όγδοο, 2020

Τον Μάιο του 2019 ο Θάνος Μικρούτσικος, εν μέσω της αρρώστιάς του, έδωσε στο Μέγαρο Μουσικής δύο συναυλίες προσπαθώντας να προσεγγίσει εκ νέου το εμβληματικό έργο του στην ποίηση του Νίκου Καββαδία. Αυτή τη φορά ενορχηστρωτικά μέσα από των τρόπο διαλόγου μεταξύ τριών πιάνων (σολίστ οι: Μάξιμος Δράκος, Θοδωρής Οικονόμου και ο συνθέτης) καθώς και πνευστών του Θύμιου Παπαδόπουλου. Τα δύο έργα –Σταυρός του Νότου και Γραμμές των Οριζόντων- ερμηνεύουν οι Χρήστος Θηβαίος, Κώστας Θωμαΐδης και Ρίτα Αντωνοπούλου. Τα έργα αποκτούν μια ακόμα πνοή δείχνοντας έτσι πως το αληθινό έργο τέχνης δεν φοβάται τους πειραματισμούς ή άλλες εκδοχές, καθώς δεν είχε ποτέ στάχτη για να αναγεννηθεί. Μένει πάντα ζωντανό, σπινθηροβόλο και ανοικτό, ταυτισμένο με το DNA αυτού του λαού που το πρώτο-υποδέχτηκε.

`

***********************************

 

3. Χρύσα Κωττάκη, «Silver Alert» [ποίηση: Δημήτρης Λέντζος ], Μετρονόμος, 2020

Πρώτη ολοκληρωμένη εμφάνιση της συνθέτριας, μουσικού και  εκπαιδευτικού, Χρύσας Κωττάκη σε ποίηση του Δημήτρη Λέντζου. Τραγουδούν οι: Μαρία Φαραντούρη, Παντελής Θεοχαρίδης, Μάρθα Φριντζήλα και Σοφία Μανουσάκη. Η Κωττάκη εμφανίζει μια πηγαία μελωδικότητα καθώς αφουγκράζεται το ποιητικό κείμενο –και μάλιστα ανομοιοκατάληκτοι στίχοι- και αναδύει τις μελωδίες από αυτό χωρίς να προσπαθεί –όπως σε άλλες πολλές περιπτώσεις νέων κυρίως συνθετών- να συγκεράσει βιασμένα τους στίχους με τη μουσική. Έτσι, τα τραγούδια που προκύπτουν έχουν μια μουσική θεματολογία πολυποίκιλη και εκφραστικότητα –με τις ιδιαίτερες φωνές των ερμηνευτών- δίνοντας έναν μουσικο-ποιητικό συνδυασμό νατουραλιστικής και λυρικής γραφής. Τραγούδια που εκφράζουν την αλήθεια της συνύπαρξης δίχως τα βαρίδια της εμπορικής κατανάλωσης.

`

***********************************

 

4. Φίλιππος Περιστέρης, «Επύλλια 2», CD Baby, 2020

«Η λέξη ἐπύλλιον (δηλ. «μικρό έπος») χρησιμοποιήθηκε ως τεχνικός γραμματολογικός όρος από φιλολόγους του 19ου αι. για να περιγράψει ένα σύντομο αφηγηματικό ποίημα σε δακτυλικό εξάμετρο με μυθολογικό θέμα» όπως αναφέρεται σχετικά. Τον τίτλο αυτό ο συνθέτης Φίλιππος Περιστέρης τον χρησιμοποιεί ξανά 12 χρόνια μετά τα πρώτα «Επύλλια». Αυτή τη φορά πρόκειται για μελοποίηση και μουσική ένδυση απαγγελιών σε ποίηση των: Kωνσταντίνου Καβάφη, Κώστα Καρυωτάκη. Κωστή Παλαμς, Μαρίας Πολυδούρη, Γιάννη Ρίτσου, Άρις Κουτούγκου, Κώστα Λάζαρη ,Πάνου Παπαγιαννόπουλου, Ηλία Παπακωνσταντίνου, Πασχάλς Τσέρνα  και Γρηγόρη Χαλιακόπουλου. Ερμηνεύουν οι: Σοφία Ανδριανού,Θοδωρής Αντωνιάδης, Θέλμα Καραγιάννη, Γρηγόρης Μανινάκης, Φωτεινή Σαββατιανού, Λάκης Χαλκιάς, Λάκης Χαλκιόπουλος και η πρωτοεμφανιζόμενη Εύη Ρεντίφη, ενώ υπάρχουν και δύο απαγγελίες από τους ηθοποιούς Λάμπρο και Χρίστο Τσάγκα. Ο Περιστέρης κινείται στο χώρο της λόγιας και λαϊκής μουσικής χωρίς την προσπάθεια να δημιουρήσει κάτι στομφώδες, αλλά πιο γήινο, πιο τραγουδίσιμο. Εξ’ ου και τα λαικότροπα τραγούδια τα οποία θα έλεγα ότι είναι μελοποιήσεις στίχων και όχι ποιημάτων όπως αναγράφεται στο εξώφυλλο, ένας διαχωρισμός που δεν μειώνει καθόλου την αξία τους αλλά αντίθετα ανυψώνει την τέχνη του τραγουδιού χωρίς τις μεγαλεπήβολες ταμπέλες.

`

***************************************

5. Άλκης Μπαλτάς, «”Ο Εγωιστής Γίγαντας” του Όσκαρ Ουάϊλντ», Subways Music, 2020

Ο διευθυντής ορχήστρας και συνθέτης Άλκης Μπαλτάς ενορχηστρώνει και διασκευάζει μελωδίες από τον μεσαίωνα και  ενδύει μουσικά την ιστορία του γίγαντα όπως τον εμπνεύστηκε με τον αλληγορικό του τρόπο ο Όσκαρ Ουάιλντ.  Το παραμύθι αφηγείται ο Κώστας Τσιάνος. Τη Μικτή Χορωδία του Δημοτικού Ωδείου Λάρισας, τη Συμφωνική Ορχήστρα Νέων του Δήμου Λαρισαίων, καθώς και την Παιδική Χορωδία του Δημοτικού Ωδείου Λάρισας, διευθύνει ο Δημήτρης Καρβούνης. Ο ίδιος ο αρχιμουσικός αναφέρει:  «Χρησιμοποίησα μελωδίες από χορούς και τραγούδια του Μεσαίωνα. Τα περισσότερα τραγούδια που επέλεξα είναι θρησκευτικά. Μερικά είναι τραγούδια για την αγάπη. Εκτός από πολλές μελωδίες αγνώστων δημιουργών χρησιμοποιήθηκαν και μελωδίες έργων των Guillaume d’ Amiens (13os αιώνας), Guillaume Dufay (1397 – 1474), Fransesco Landini (1325 – 1397). Σε ορισμένες περιπτώσεις χρησιμοποιούνται, κατά τη διάρκεια του έργου, μόνο οι μελωδίες, χωρίς τους στίχους των τραγουδιών. Κατά την επεξεργασία των τραγουδιών επεδίωξα να μην αλλοιωθεί ο αρχικός χαρακτήρας των τραγουδιών και γενικότερα το μουσικό ύφος της εποχής». Ένας ιδιαίτερος δίσκος μουσικής παιδείας αλλά και διδακτικού περιεχομένου για όλες τις ηλικίες.