`

Αλεξέι Ιβάνοβιτς,ο Παίκτης μου.

Ο Αλεξέι είναι Ρώσος, ένας φτωχός παιδαγωγός των παιδιών του στρατηγού Ζαγκοριάνσκι  και διακατέχεται από το πάθος του για την Πωλίνα. Στην προσπάθειά του να την προσεγγίσει , επιδιώκει να ανέλθει οικονομικά και κοινωνικά και ως μέσο για το σκοπό αυτό χρησιμοποιεί το παιχνίδι, τη ρουλέτα. Για τον Αλεξέι το παιχνίδι του έρωτα ταυτίζεται με το παιχνίδι της τύχης. Το σταμάτημα της μπίλιας στο ένα ή στο άλλο νούμερο  του δίνουν υπόσταση, και οικονομική δύναμη. Την ίδια στιγμή όμως  η αλαζονεία φουντώνει μέσα του, δεν μπορεί να κυριαρχήσει στον εαυτό του και σε καμία επιθυμία του, παρά μόνο στο γύρισμα της μπίλιας.

Ιωσήφ Ιωσηφίδης

`

******************************************************

Ο ΠΑΙΚΤΗΣ

(Σημείωμα σκηνοθέτη, Σοφία Καραγιάννη)

Στον «Παίκτη»,  ο Ντοστογιέφσκι δημιουργεί ένα ξέφρενο σκηνικό μιας εκκεντρικής και σκανδαλώδους ζωής.  Ο στρατηγός  Ζαγκοριάνσκι, ο ΑλεξέιΙβάνοβιτς , ο τυχοδιώκτης Ντε Γκριέ, η Πωλίνα, η εταίρα Μπλανς, ο Άγγλος Άστλευ και η «ετοιμοθάνατη» γιαγιά,  έχουν συγκεντρωθεί στο γερμανικό θέρετρο Ρουλέτεμπουργκ και επιδίδονται σε ένα «παιχνίδι» εκτός κανόνων. Πολύ εύστοχα ο συγγραφέας τοποθετεί την δράση στο κέντρο της Ευρώπης,  εκεί ανακατεύει ανθρώπους διαφορετικών τάξεων και εθνοτήτων που όμως  γίνονται ισότιμοι παίκτες με κοινή αφετηρία τον εύκολο τρόπο πλουτισμού.

Το κέντρο των σχέσεων που δημιουργούν οι ήρωες είναι η ρουλέτα οπότε και μοιραία οι σχέσεις τους  εξισώνονται σύμφωνα με τους κανόνες του παιχνιδιού και της επιταγές της τύχης. Η συμπεριφορά τους γύρω από το τραπέζι του παιχνιδιού παρεκλίνει από το ρόλο που παίζουν στην πραγματική τους ζωή. Ενώ αρχικά το παιχνίδι ασκεί πάνω τους μια ακατανίκητη γοητεία, μια γεύση ελευθερίας, αντίστασης και εξέγερσης, την ίδια στιγμή   λειτουργεί  σαν «κάτεργο», οι παίκτες  χάνουν σταδιακά την αυτοκυριαρχία τους και εν τέλει  τον εαυτό τους.

Μέσα σε ένα σκηνικό «καρναβαλικής» σχεδόν συμπεριφοράς, ο ΑλεξέιΙβάνοβιτς και η Πωλίνα, πλάσματα δισυπόστατα, αποκαλύπτονται μέσα από ένα υπόγειο πάθος και πολύ γρήγορα το παιχνίδι του έρωτα ταυτίζεται με το παιχνίδι της τύχης. Η σχέση  τους έχει έντονα  τα στοιχεία της εξουσίας και της υποταγής τα οποία όμως ανατρέπει το τυχαίο σταμάτημα της μπίλιας σε κάποιο νούμερο της ρουλέτας. Η τύχη όμως δεν τους φέρεται καλά γιατί έχουν ξεπεράσει τα όρια της αλαζονείας.

Πάντα ο άνθρωπος είχε την ανάγκη να εναποθέτει τις ελπίδες του στην απρόβλεπτη τύχη και να πέφτει θύμα της. Το «παιχνίδι» όμως είναι φτιαγμένο όχι για αυτούς που παθιάζονται και φοβούνται μήπως χάσουν αλλά για αυτούς που έχουν την πολυτέλεια να χάσουν.  Η ζωή μοιάζει με μπάνκα και μοιράζει ανάλογα αρκεί να σεβαστεί κανείς τους κανόνες του παιχνιδιού και να μην παραδοθεί στην αλαζονεία.

 

 *************************************************

 

 

Θέατρο 104

Ευμολπιδών 41 (σταθμός μετρό Κεραμεικός)

Τηλ. 210 3455020

 

“Ο Παίκτης”

Του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι

Σκηνοθεσία:Σοφία Καραγιάννη

 

Πρεμιέρα: Τετάρτη 3 Απριλίου

 

Σε μια μικρή πόλη της Γερμανίας, αριστοκράτες, κοινοί θνητοί και απατεώνες επιδίδονται με πάθος στα τυχερά παιχνίδια. Με άκρατο κυνισμό και με σαφείς διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στις κοινωνικές τάξεις τζογάρουν χρήματα, ανθρώπους και αισθήματα. Εκεί, σε αυτή τη μικρογραφία της Ευρώπης με τις πολλές γλώσσες, τις διαφορετικές νοοτροπίες και με τις ιδιαιτερότητες κάθε λαού, ο ΑλεξέιΙβάνοβιτς θα παρασυρθεί στη δίνη του αδιέξοδου έρωτα και θα παίξει στη ρουλέτα κάθε ίχνος αξιοπρέπειας.

Η Σοφία Καραγιάννη  με  μια αξιόλογη ομάδα ηθοποιών και συντελεστών, υπογράφει τη σκηνοθεσία σε ένα από τα πιο κλασικά αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, που καταπιάνεται κυρίως με το πάθος του τζόγου, αλλά και με άφθονο χιούμορ σαρκάζει την κοινωνία της εποχής του συγγραφέα που είναι εθισμένη όσο και η δική μας, παρά τις πολιτισμικές διαφορές,  στον εύκολο πλουτισμό και το χρήμα. Και κάπου εκεί βρίσκεται ο έρωτας, αδυσώπητος και άστοργος, για να εξυψώσει ακόμη περισσότερο την κατάρρευση του ήρωα.

Ο Παίκτης γράφτηκε σε μια πολύ δύσκολη περίοδο της ζωής του συγγραφέα και εκδόθηκε το 1866. Το 1863 στο καζίνο του Βισμπάντεν ο Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι χάνει όλα του τα χρήματα. Δέχεται να εξοφλήσει τα χρέη του, παραδίδοντας σε σύντομο χρονικό διάστημα ένα καινούργιο βιβλίο. Τα καταφέρνει, υπαγορεύοντας το κείμενο στη στενογράφο Άννα Σνίτκινα την οποία παντρεύεται λίγο αργότερα. Έτσι μέσα σε 26 μέρες γράφτηκε ο Παίκτης ένα βαθιά ψυχολογικό με έντονα αυτοβιογραφικά στοιχεία έργο και ένα από τα πιο σημαντικά έργα του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι.

 

 

Συντελεστές

Σκηνοθεσία:Σοφία Καραγιάννη

Μετάφραση (από τα γαλλικά): Μιλτιάδης Σαλβαρλής

Προσαρμογή κειμένου: Σοφία Καραγιάννη, Ιωσήφ Ιωσηφίδης, ΒάσιαMίχα

Σκηνικά-Κοστούμια: Κωνσταντίνα Κρίγκου

Μουσική: Στάθης Δρογώσης

Επιμέλεια κίνησης: Μαργαρίτα Τρίκκα

Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος

Βοηθός Σκηνοθέτη: Βάσια Μίχα

Φωτογραφίες: Χριστίνα Φυλακτοπούλου

Trailer: Στέφανος Κοσμίδης

Επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη

Παραγωγή:GAFF

 

Ερμηνεία (με αλφαβητική σειρά): Βασιλική Διαλυνά, Κορίνα Θεοδωρίδου, Ιωσήφ Ιωσηφίδης, Αλέξανδρος Τούντας

 

Πληροφορίες Παράστασης

Παραστάσεις Από Τετάρτη 3 Απριλίου

Ημέρες & ώρες παραστάσεων

Τετάρτη, Πέμπτη,Παρασκευή στις 21.15 , Σάββατο στις 19.00, Κυριακή 18.30.

 

Τιμές εισιτηρίων

Γενική Είσοδος: 12€

Μειωμένο: 10€

Ατέλειες: 5€

 

Διάρκεια παράστασης  90 λεπτά