`

ΠΡΑΞΗ ΔΕΥΤΕΡΗ
Σκηνή δεύτερη

Γέρμα:
Αχ! Θλιμμένο μου λιβάδι!
Αχ! Mε πόρτα μοιάζεις σφαλιστή,
την ομορφιά έξω που κλείνει.
Έναν γιο πώς ποθώ να με παιδεύει
μα ο αέρας, του χλωμού φεγγαριού
μου στέλνει τους ανθούς.
Τα στήθη ετούτα από γάλα ζεστό,
δυο αλόγου σφυγμοί στη σφιχτή μου τη σάρκα
το κλαρί της ελπίδας μου ασπλάχνως χτυπούν.
Αχ! Κάτω απ’ το φουστάνι μου στήθια νεκρά φυλάω!
Αχ! Δυο μαύρα, τυφλά περιστέρια!
Αχ! Πώς πονείς σκλαβωμένο μου αίμα,
μαύρες σφήκες τον λαιμό μου τρυπούν!
Μα συ πρέπει να ’ρθεις, Αγάπη μου, Μωρό μου,
ως δίνει αλάτι το νερό κι η μαύρη γης καρπό
κι όμορφους γιους κρατά η στρογγυλή κοιλιά μας
σαν την γλυκιά βροχή τα νέφη που κρατούν.

ΠΡΑΞΗ ΤΡΙΤΗ

Σκηνή Δεύτερη

Αρσενικό:

Δέστε την πουν’ πιο φωτεινή
σαν λούζεται στο ρέμα
κι από τον ήλιο την αυγή
που κολυμπά στο αίμα.

Άντρας :
Σαν καλαμιά λιγώνεται
Και σαν ανθός κρεμιέται
Θηλυκό:
Σαν διαβατάρικο πουλί
γυρνά σαν πεθυμιέται.

Αρσενικό:
Να καεί στον χορό
το κορμί τ’ αναμμένο
στων ερώτων δοσμένο
το καθάριο νερό.

Θηλυκό:

Μέγας ο έρωτας
τ’ άστρα φωτίζει
στεριές και θάλασσες
κόσμους ορίζει.

`
Έκδοση: Ekfrassis Productions
Η έκδοση του βιβλίου έγινε με την αφορμή της παράστασης «Γέρμα: μια συμφωνική σκηνική μπαλάντα» που ανεβαίνει στις 29/2 στο θέατρο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης.

`
*
Τραγουδώντας τη Γέρμα
του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα

Συμφωνική Σκηνική Μπαλάντα σε τρεις πράξεις

Εγκλωβισμένη σε έναν γάμο που δεν υπήρξε επιλογή της, με μόνη της διέξοδο πλέον τη μητρότητα, η Γέρμα κάνει ό,τι μπορεί για να ολοκληρώσει την ύπαρξή της κατά τα πρότυπα της εποχής, και να δώσει νόημα στη ζωή της. Όσο κι αν προσπαθεί, δεν ξεφεύγει από τη μοίρα της, αφού “yerma” σημαίνει στείρα. Το παιδί που δεν έρχεται ποτέ, της γίνεται εμμονή που την οδηγεί στο έγκλημα…
Η ιστορία μας ξεκινάει με τρεις κιθαρίστες: ο Κώστας Ηλιάδης, ο Περουλής Σακελλαρίδης και ο Νίκος Χατζηελευθερίου αφού μυήθηκαν στην τέχνη της κιθάρας, πορεύονται, και ενίοτε συμπορεύονται, συντροφιά της μέχρι και σήμερα. Κάπου σε αυτή τη διαδρομή, συνάντησαν, όπως ήταν αναμενόμενο, τον Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, καθότι ο ιδιοφυής Ισπανός, εκτός από μεγάλος ποιητής, εμπνευσμένος λογοτέχνης, σπουδαίος θεατρικός συγγραφέας, υπήρξε και μουσικός. Ωστόσο, δεν ήταν το μουσικό του έργο που τον έκανε αγαπητό στους τρεις καλλιτέχνες∙ ήταν το duende πεπρωμένο που αυτός κληροδότησε, το οποίο βρίσκει τόσο πρόσφορο έδαφος σε μια κιθάρα. Όλα όσα ακολούθησαν δεν ήταν παρά μια απόλυτα φυσική εξέλιξη.


`

Το 2007, ο Νίκος Χατζηλευθερίου καλείται να γράψει για πρώτη του φορά μουσική για το θέατρο, για τη «Γέρμα», παράσταση που σκηνοθέτησε ο Νίκος Δαφνής για το θεατρικό οργανισμό «Κάτω απ’ τη γέφυρα».
Ο Κώστας Ηλιάδης, με τη σειρά του, ιδρύει και διευθύνει μια ιδιαίτερη ορχήστρα, την Underground Youth Orchestra, και ξεκινά να παίζει κατ’ αρχήν μουσική με “anima latina” και να ζωντανεύει τη «Γέρμα», ως συμφωνική και σκηνική μπαλάντα.
Τέλος, ο Περουλής Σακελλαρίδης παράλληλα με την κιθαριστική του πορεία, καταπιάνεται με τη φιλολογία, εντρυφά στην Ισπανική λογοτεχνία, μεταφράζει ποιητικά, τόσο το θεατρικό λόγο όσο και τα τραγούδια στη «Γέρμα».
`

Το εγχείρημα δεν έμελε παρά να λάβει λοιπόν την τελική του μορφή με την αφορμή μιας χρονικής συγκυρίας σαν τη σημερινή, όπου έχει νόημα περισσότερο από ποτέ η αναζήτηση τρόπου αντίστασης στην ευκολία και τον εντυπωσιασμό, η σύνθεση διαφορετικών τεχνών σε μια καλλιτεχνική συλλογικότητα, κόντρα σε κάθε ελιτίστικο ή αγοραφοβικό ατομικισμό -μια εν γένει ερωτική και εν δυνάμει συγκρουσιακή κι ανατρεπτική έκφραση, όπως την ορίζει ο Λόρκα.
Την Έλλη Πασπαλά που κρατάει το βασικό ερμηνευτικό ρόλο ως σολίστ πλαισιώνουν η Underground Youth Orchestra και τρεις νέοι τραγουδιστές, η Κωνσταντίνα Κορδούλη, ο Απόστολος Κίτσος και ο Παναγιώτης Λάμπουρας, και δυο κιθαριστές, ο Βαγγέλης Γαγλίας (φλαμένκο κιθάρα) και ο Χρήστος Φάκλαρης (κλασική κιθάρα).


`

Η Αλεξάνδρα Αϊδίνη, ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης και η Ιωάννα Αγγελίδη ζωντανεύουν τους κύριους ρόλους του έργου.
Συνοδοιπόροι στο ταξίδι, ο Εδουάρδος Γεωργίου που σχεδίασε τα σκηνικά, και τα κοστούμια και η Αναστασία Διαμαντοπούλου που σκηνοθέτησε τη θεατρική απόδοση του έργου. Οι δυο τους συνέθεσαν μια σκηνική κίνηση των κειμένων της παράστασης εναρμονίζοντάς τα με τη μουσική, την ορχήστρα, τον ήχο και την εικόνα, που έχει επιμεληθεί η ομάδα του Studio 19.

`

*************************************************************

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Σολίστ: Έλλη Πασπαλά
Κωνσταντίνα Κορδούλη, Απόστολος Κίτσος
Μουσικοί: The Underground Youth Orchestra
Διεύθυνση: Κώστας Ηλιάδης
Πρωταγωνιστούν οι ηθοποιοί: Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Κωνσταντίνος Ασπιώτης,
Ιωάννα Αγγελίδη
Μουσική Σύνθεση: Νίκος Χατζηελευθερίου
Ενορχήστρωση: Κώστας Ηλιάδης
Συμμετέχουν οι κιθαριστές: Χρήστος Φάκλαρης & Βαγγέλης Γαγλίας
Μετάφραση-Διασκευή-Στίχοι: Περουλής Σακελλαρίδης
Δραματουργική επεξεργασία: Εδουάρδος Γεωργίου & Αναστασία Διαμαντοπούλου
Σκηνοθεσία: Αναστασία Διαμαντοπούλου
Σκηνικά: Εδουάρδος Γεωργίου
Βίντεο/ηχητικός σχεδιασμός: Κώστας Μπώκος & Βασίλης Κουντούρης (Studio 19)
Παραγωγή:

ΤΗΕ UNDERGROUND YOUTH ORCHESTRA

Βιολί Ι
Μαρίνα Ηλιάδου
Βασίλης Τράπαλης
Δημήτρης Αλεξόπουλος
Κωνσταντίνος Αλεξόπουλος
Λευτέρης Αλεξόπουλος
Φωτεινή Αποσκίτη
Ευάγγελος Ρεβίθης

Βιολί ΙΙ
Σαμ Καραπετιάν
Μυρτώ Ρουμπάτη
Στέλλα Κούτσελου
Εμμανουέλα Γκίκα
Μυρσίνη Κάγκαρλη

Βιόλα
Αυγούστα Σεστάνη
Μάρθα Παπαδοπούλου
Ariadne Westercamp

Βιολοντσέλο
Δάφνη Ηλιάδου
Ματέο Σεστάνη
Μιράντα Ζαχοπούλου
Άρτεμις Βεντούρη-Ρούσσου
Άγγελος Κιούσης
Έλενα Γκίκα
Σοφία Ρεβίθη

Κοντραμπάσο
Αλέξανδρος Τζιόβας
Πίκολο
Κωνσταντίνα Βεντούρη-Ρούσσου

Φλάουτο
Ελένη Γούσγουλα
Έλλη Φραγκή
Αντιγόνη Πάππου
Γεωργία Δελογιάννη
Άλκηστις Μπρακουμάτσου-Τσώνη

Κλαρινέτο
Γιάννης Κονσολάκης
Αναστασία Κυριτσοπούλου

Μπάσο Κλαρινέτο
Γιώργος Ζερβός
Σαξόφωνο
Τόμυ Λύντς
Άρπα
Ερσίλια Μικρού
Νεφέλη Μπρακουμάτσου-Τσώνη

Κρουστά
Φάνης Γκιωλές
Κανονάκι
Ειρήνη Ντούτσουλη
Φυσαρμόνικα
Κωνσταντίνος Δελογιάννης
Συμμετέχουν οι καθηγητές:
Franc Shestani (εξάρχων)
Antonela Cefa (βιολί)
Όσβαλντ Αμιράλης (κοντραμπάσο)
Ευσταθία Παπαγεωργοπούλου (πιάνο)

`

**************************************************************

«Τ’ αστέρια δεν έχουν ταίρι»

Federico García Lorca

Όταν οι νόμοι, φυσικοί ή ανθρώπινοι, ορθώνονται σαν τείχος απέναντι στις βαθιές ανάγκες ή επιθυμίες των ανθρώπων, γεννιέται η τραγωδία.
Βαθύς γνώστης του Αρχαίου Ελληνικού θεάτρου, ο Federico García Lorca, με αξεπέραστη μαεστρία πλέκει αργά τον ιστό του δράματος, καταγγέλλοντας ταυ-τόχρονα τις αμετακίνητες κοινωνικές νόρμες που καταπιέζουν μέχρι εξαντλήσεως την γυναίκα της ανδαλουσιάνικης υπαίθρου των αρχών του περασμένου αιώνα. Στο πρόσωπο της Γέρμας ενσαρκώνεται η σύγκρουση της βαθιάς ανθρώπινης επιθυμίας, με τους κοινωνικούς περιορισμούς. Το ένστικτο της μητρότητας που αποτελεί συστατικό στοιχείο της ύπαρξής της ηρωίδας, είναι αυτό που, από την στιγμή που αποκλείεται να ικανοποιηθεί στα πλαίσια του γάμου, μετατρέπεται προοδευτικά στο εκρηκτικό κίνητρο που οδηγεί στον φόνο του συζύγου. Η “τιμή” της δεν της επιτρέπει να αναζητήσει αλλού την ικανοποίηση του ενστίκτου. Η σύγκρουση είναι αναπότρεπτη. Με τον φόνο του Χουάν, ο γόρδιος δεσμός λύνεται. Η οδυνηρή ανα-μονή τελειώνει. Καλύτερα ένα άθλιο τέλος παρά μια ατελείωτη προσμονή δίχως τέλος! Γιατί «τα ανθρώπινα πλάσματα δεν θέλουν να γίνουν σκιές».
Τα λόγια του Lorca ακουμπούν σαν το νυστέρι τα πιο βαθιά συναισθήματα και κινητοποιούν τις πιο μύχιες σκέψεις του θεατή. Είναι απλά, χωρίς να είναι απλοϊκά, δυναμικά χωρίς να είναι βίαια και τολμηρά χωρίς να γίνονται χυδαία. Οι στίχοι του απλώνουν μπροστά μας με τρόπο μοναδικό το πλούσιο ανδαλουσιάνικο τοπίο που τόσο καλά γνωρίζει, χορταίνουν με χρώματα το μάτι και γεμίζουν τον αέρα μυρωδιές. Το ποιητικό και δραματικό του έργο συνδυάζει τα πολλαπλά του ταλέντα, ως ζωγράφος, μουσικός, σκηνοθέτης και, ασφαλώς ως ποιητής και δραματουργός. Σαν αποτέλεσμα, μεγάλο μέρος της ποίησης του περιέχει δραματικά στοιχεία και μεγάλο μέρος του θεάτρου του, ποιητικά. Είναι στιγμές που νιώθεις πως ο μαθητής ξεπέρασε τον μεγάλο δάσκαλο, Juan Ramón Jiménez. Γι’ αυτό, «όσο το φεγγάρι λάμπει θα συνεχίσουμε να μιλάμε για τον Φεντερίκο».
Περουλής Σακελλαρίδης

Η «Γέρμα» παρουσιάστηκε με επιτυχία το Σεπτέμβριο του 2015 στο Ευριπίδειο Θέατρο Ρεματιάς στο Χαλάνδρι, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Ρεματιάς (5/9) και στο Δημοτικό Θέατρο «Θανάσης Βέγγος» στο πλαίσιο του Πολιτιστικού Σεπτέμβρη Κορυδαλλού (15/9).
Συνεχίζει την πορεία της το 2016, μια ιδιαίτερα σημαντική χρονιά για τη μνήμη του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, την επέτειο των 80 χρόνων από τον θάνατό του, η οποία θα αποτελέσει αφορμή για μια σειρά εκδηλώσεων προς τιμήν του μεγάλου δημιουργού.
Έχουμε τη μεγάλη χαρά να συνεργαστούμε με το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, ξεκινώντας με μια παράσταση στις 29 Φεβρουαρίου στο θέατρο του ιδρύματος και συνεχίζοντας μια σειρά παραστάσεων την περίοδο Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου.

`

Χορηγός Επικοινωνίας ΠΟΙΕΙΝ