
Στις Στάχτες του Neal
Ευπαθή μάτια που ανοιγοκλείνουν στα γαλάζια Rockies όλο στάχτη
θηλές, πλευρά που άγγιξα με τον αντίχειρα είναι στάχτη
γκριμάτσα με την γλώσσα μου άγγιξα μια φορά ή δύο όλο στάχτη
οστεώδη μάγουλα μαλακά πάνω στην κοιλιά μου μισοαναμμένα, στάχτη
λοβοί αυτιών και βλέφαρα, νεανικό πούτσο-σκάμπυλο, σγουρή ήβη
ζεστασιά στήθους, αντρική παλάμη, μηρός του γυμνασίου,
μπέιζμπολ δικέφαλοι στο μπράτσο, κωλοτρυπίδα πυρακτωμένη σε μεταξένιο δέρμα
όλα στάχτες, όλα στάχτες και πάλι.
Ο Θλιμμένος μου Εαυτός
Μερικές φορές όταν τα μάτια μου είναι κόκκινα
ανεβαίνω στην κορυφή του κτιρίου RCA
και ατενίζω τον κόσμο μου, το Μανχάταν –
τα οικοδομήματά μου, δρόμους που μεγαλούργησα,
σοφίτες, κρεβάτια, διαμερίσματα με παγωμένα νερά
– στη Πέμπτη Λεωφ. από κάτω που επίσης κρατώ στη μνήμη,
τα μυρμηγκο-αυτοκίνητά της, μικρά κίτρινα ταξί, άντρες
περπατούν στο μέγεθος κουκίδας μαλλιού –
Φαντασμαγορία απʼ τις γέφυρες, ηλιοβασίλεμα πάνω από τη μηχανή του Μπρούκλιν,
ο ήλιος βυθίζεται πάνω από το Νιου Τζέρσυ όπου γεννήθηκα
& το Paterson που έπαιζα με τα μυρμήγκια –
οι μετέπειτα αγάπες στην 15η Οδό,
οι μεγαλύτεροι έρωτες του Lower East Side,
οι άλλοτε μυθικές μου ερωτοδουλειές στο Μπρονξ
πέρα μακριά –
μονοπάτια διασταυρώνονται μʼ αυτούς τους κρυμμένους δρόμους,
το ιστορικό μου αθροίζει, τις ελλείψεις μου
και τις εκστάσεις μου στο Χάρλεμ –
– ο ήλιος λάμπει πάνω σε ό,τι μου ανήκει
σε ένα βλεφαρισμό στον ορίζοντα
στην έσχατη αιωνιότητά μου –
ό,τι έχει σημασία είναι νερό.
Θλιμμένος,
Παίρνω το ασανσέρ και πηγαίνω
κάτω, συλλογισμένος,
και περπατώ στα πεζοδρόμια κοιτώντας μέσα σε όλων των ανθρώπων
τα θωρακισμένα πρόσωπα,
ρωτώντας τους μετά ποιος αγαπάει,
και σταματώ βυθισμένος σε σκέψεις
μπροστά από μια αυτόματη βιτρίνα μαγαζιού
στεκούμενος απορροφημένος σε νηφάλια σκέψη,
κυκλοφοριακή συμφόρηση πάνω & κάτω από τα κτίρια της 5ης Λεωφόρου ξωπίσω μου
περιμένοντας για μια στιγμή τότε…
Είναι η ώρα να επιστρέψω στο σπίτι & να μαγειρέψω το βραδινό & νʼ ακούσω
τις ρομαντικές πολεμικές ειδήσεις στο ραδιόφωνο
…όλες οι στιγμές διακόπτονται
& περπατώ στο αιώνιο ζόφος της ύπαρξης,
με λεπτότητα κυλάω ανάμεσα απʼ τα κτίρια,
τα ακροδάχτυλά μου αγγίζουν το πρόσωπο της πραγματικότητας,
το πρόσωπό μου στραπατσαρισμένο με δάκρυα στο κάτοπτρο
κάποιου παραθύρου – το σούρουπο –
εκεί όπου δεν έχω καμιά διάθεση –
για δεσμεύσεις – ή το να κατέχω τα ενδύματα ή Γιαπωνέζικα
αμπαζούρ διανόησης –
Μπερδεμένος από το θέαμα γύρω μου,
Ο άνθρωπος αγωνίζεται στον δρόμο
με μπόγους, εφημερίδες,
γραβάτες, όμορφα κοστούμια
έναντι των επιθυμιών του
Άντρας, γυναίκα, σαν χείμαρρος στα πεζοδρόμια
κόκκινα φώτα καταμετρώντας βιαστικά ρολόγια &
μετακινήσεις στην αγορά –
Και όλοι αυτοί οι δρόμοι οδηγώντας
εγκάρσια, λευκούς ανθρώπους, εκτενώς,
από λεωφόρους
με μίσχους από ψηλά οικοδομήματα ή από φτωχομαχαλάδες
μέσα από μια τέτοια αβέβαιη κίνηση
με αυτοκίνητα και μηχανές να ουρλιάζουν
τόσο οδυνηρό σʼ αυτή
την ύπαιθρο, αυτό το νεκροταφείο
αυτή η ακινησία
σε κρεβάτι του θανάτου ή σε βουνό
κάποτε αναζήτησα
ποτέ δεν το αναζήτησα ούτε το επιθύμησα
στη μνήμη να επιστρέψει
εκεί που ολόκληρο το Μανχάταν που γνώρισα πρέπει να εξαφανιστεί.
Νέα Υόρκη, Οκτώβριος 1958
Εκείνοι οι Δυο
Το δέντρο είπε:
Δεν μʼ αρέσει αυτό το λευκό αυτοκίνητο από κάτω,
μυρίζει βενζίνη
Το άλλο δέντρο από δίπλα είπε:
Ω, συνεχώς παραπονιέσαι-
είσαι νευρωτικό
μπορείς να το δεις από τον τρόπο που είσαι λυγισμένο.
6 Ιουλίου, 1981, 8μμ
Διακήρυξη
Είμαι ο Βασιλιάς του Σύμπαντος
Είμαι ο Μεσσίας σε νέα διανομή
Συγχωρήστε με πάτησα ένα καρφί.
Ένα λάθος
Ενδεχομένως να μην Είμαι ο Καπιταλιστής του Παραδείσου.
Ενδεχομένως Είμαι ο φύλακας της πύλης που ροχαλίζει
πλάι στους Αστραφτερούς Κίονες-
Όχι αυτό δεν είναι αλήθεια, πραγματικά Είμαι ο Θεός προσωποποιημένος.
Καθόλου ανθρώπινος. Μη με θεωρείτε κατώτερο
χωρίς το Πλήθος μου.
Σε κάθε περίπτωση, μπορείτε να πιστέψετε κάθε λέξη
που λέω.
31 Οκτωβρίου, 1987
Gas Station, N.Y.
Πρώτο Πάρτυ στου Ken Keseyʼs με τους Hellʼs Angels
Δροσερή μαύρη νύχτα μες στα ερυθρόξυλα
αμάξια παρκαρισμένα κάτω απʼ το υπόστεγο
πίσω απʼ την πόρτα, αστέρια θολά πάνω απʼ τη ρεματιά,
μια φωτιά αναμμένη στην πλαϊνή βεράντα
και μερικές κουρασμένες ψυχές κυρτωμένες
μέσα στα μαύρα τους δερμάτινα μπουφάν. Μες στο τεράστιο
ξύλινο σπίτι, ένα κιτρινωπό φως πολυελαίου
στις 3 μμ. Η εκτόνωση των ηχείων του στερεοφωνικού με
Rolling Stones Ray Charles Beatles Jumping Joe Jackson
και είκοσι νεαρούς να χορεύουν στον παλμό τους στο έδαφος,
λίγο χόρτο στην τουαλέτα, κορίτσια με κατακόκκινα ρούχα,
ένας μυώδης ευγενικός άντρας γυμνός και ιδρωμένος
χορεύει για ώρες, κουτάκια μπύρας
τσαλακωμένα πεταμένα διάσπαρτα στην αυλή, ένας απαγχονισμένος
σαν γλυπτό να αιωρείται απʼ ένα ψηλό κλαδί,
παιδιά κοιμούνται απαλά στων δωματίων τους τις κουκέτες.
Και 4 αστυνομικά παρκαρισμένα έξω απʼ τη ζωγραφισμένη εξώπορτα,
κόκκινα φώτα περιστρέφονται μες στις φυλλωσιές.
December 1965
Κάτω από τον κόσμο υπάρχουν πολλοί κώλοι, πολλά μουνιά
πολλά στόματα και πούτσοι,
κάτω από τον κόσμο υπάρχει πολύ τελείωμα, και πολύ σάλιο στάζει
σαν ρυάκι,
Υπάρχουν πολλά Σκατά κάτω από τον κόσμο, που κυλάνε κάτω από πόλεις μες στα ποτάμια, πολύ κατρουλιό πλημμυρίζει κάτω από τον κόσμο,
Πολύ μύξα στου κόσμου τα βιομηχανικά ρουθούνια, βρισιές κάτω απʼ του κόσμου
το σιδερένιο μπράτσο, αίμα
διαχέεται έξω απʼ του κόσμου τα στήθη,
ατέλειωτες λίμνες δακρύων, θάλασσες από αηδιαστικά ξερατά ορμούν μεταξύ των ημισφαιρίων πλημμυρίζουν προς το Sargasso, παλιά λαδωμένα κουρέλια και υγρά φρένων, ανθρώπινη βενζίνη-
Κάτω από τον κόσμο υπάρχει πόνος, σπασμένοι μηροί, βόμβες νάπαλμ φλέγονται
σε μαύρα μαλλιά, φώσφορος τρώει αγκώνες μέχρι κόκαλο
εντομοκτόνα μολύνουν τις παλίρροιες των ωκεανών, πλαστικές κούκλες ξεβρασμένες στον Ατλαντικό, παιχνίδια στρατιωτάκια συνωστισμένα στον Ειρηνικό, Β-52 βομβαρδιστικά πνίγουν τον αέρα ζούγκλα με αναθυμιάσεις και θαυμάσιες λάμψεις
Ρομπότ με βόμβο γέρνουν πάνω σε ορυζώνες πετώντας σωρούς χειροβομβίδων,
πλαστικές σφαίρες ψεκάζονται στη σάρκα, ορυχεία με δόντια δράκων &
ζελένιες φωτιές πάνω σε αχυρένιες σκεπές και σε νεροβούβαλους,
διάτρητες χωριάτικες καλύβες από αιχμηρές βλήματα, χαρακώματα γεμάτα με αέρια-
δηλητηριώδης εκρηκτικές σκόνες-
Κάτω από τον κόσμο υπάρχουν σπασμένα κρανία, συνθλιμένα πόδια, βγαλμένοι βολβοί, άκαμπτα δάχτυλα, ανοιγμένα σαγόνια,
Δυσεντερία• εκατομμύρια άστεγοι, βασανισμένες καρδιές, άδειες ψυχές.
Απρίλιος 1973
“Η Ελλάδα είναι εφεκτική στο να παίζει την Ιστορία ως κωμωδία… ιδίως στον πολιτισμό.”
Δηλαδή επιφυλακτική; Το εφεκτικός δεν έχει την ίδια ρίζα με την έφεση. Σημαίνει διστακτικός, επιφυλακτικός, σκεπτικός. Το αντίθετο απ’ αυτό που θέλετε να πείτε; Σωστά κ.Μίχο;
Καλά. Πείτε μου για Γα(γ)γαλιάνους. 🙂
*γένεση με ένα νι
**παρίσταστε με έψιλον(εσείς)
Και μη μας πείτε παραμύθια για δάχτυλα και φεγγάρια, τα ξέρουμε. 🙂
ΚΑΛΗΜΕΡΑ
Άλλα λόγια ν’ αγαπιόμαστε…
Κουβέντα Έλληνα των Η.Π.Β.Α.:
“Πέσανε τα μπιλοζίρια και φροζιάσανε τα λέκια”!
ήτοι σημαίνει, σε άπταιστα ελληνικά:
The temperature is below zero and the lakes are frozen.
Υ.Γ.: Συγγνώμη κύριε Αλισάνογλου που δεν αναφέρομαι στην ανάρτηση, αλλά νομίζω πως τελικώς… το πράττω. Υγεία!
Αχ κ.Ρεούση! Με ταξιδέψατε. Το λέγαμε στο Δημοτικό αυτό… τι χαριτωμένο!
Η ανάρτηση είναι θαυμάσια και η μετάφραση έξοχη. Γι αυτό και είμαστε εδώ. Έτυχε να γίνει αναφορά σε μια λέξη του σχολίου. Μη μας μαλώνετε κι είμαστε ευαίσθητοι άνθρωποι.
Μαντάμ μερσί μποκού που μου απευθύνεται την παρόλα. Ντε σας μαλώνω, μα τον Γιαραμπί, κι εγιόνι γκουντ αισθήσεις έχω. Ποια είστε;
Ποια είμαι; Μήπως και ξέρω; Θαυμάστρια του Ginsberg και της ποίησης όλων των καταραμένων ποιητών. Συνεπώς και της ποίησης Μίχου. Τη δική σας μόνο αποσπασματικά τη γνωρίζω…
Έχω την αίσθηση πως το ” Αροκάρια”
πηγάζει από το Arrogancia .
http://lexilogia.gr/forum/showthread.php?7272-εφεκτικός-εφεκτικότητα ή http://lexilogia.gr/forum/showthread.php?7272-%CE%B5%CF%86%CE%B5%CE%BA%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82-%CE%B5%CF%86%CE%B5%CE%BA%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%B1
(ιδίως το δεύτερο σχόλιο)
Αναφορικά με τους “καταραμένους”, διαβάστε Γιάννη Λειβαδά και Ρενέ Κρεβέλ: Το Πνεύμα ενάντια στο Λόγο, μτφρ. Νίκου Σταμπάκη, εκδ. Φαρφουλάς 2011. Όσον αφορά στη δική μου ποίηση, δε χάνεται και τίποτα. Διαβάζω κι εγώ τον Ginsberg, αλλά ο Kaufman είναι. Δένδρο δεν είναι η αροκάρια;
Κύριε Ρεούση
Εννοούσα την επιλογή του ψευδωνύμου !!
Κατάλαβα κύριε Τυρταίε. Απλά ήθελα να μου επιβεβαιώσει κάποιος/κάποια εάν η αροκάρια είναι ή όχι δένδρο. Ποιος είστε?
Έχετε δίκιο κ.Μίχο ως προς τη μεταβολή των εννοιών των λέξεων με το πέρασμα του χρόνου και τις κοινωνικές μετεξελίξεις ή οπισθοδρομήσεις. Συμφωνώ ότι η γλώσσα είναι τόσο ζωντανή και τόσο παιχνιδιάρα, όσο τα αλαζονικά θηλυκά που εύστοχα διέκρινε, συνδυάζοντας επιλογή ονόματος και ύφους, ο Τυρταίος. Όντως το αροκάρια από ‘κει που υπέθεσε προέρχεται. 🙂
Και για τις λέξεις τις ταξιδεύτρες που ενσωματώνονται στη γλώσσα μας, δίκιο έχετε. Κλίνονται κιόλας.
Δεν έχετε δίκιο όμως, όταν δεν βρίσκετε την κατάλληλη λέξη, να χρησιμοποιείτε λανθασμένα μία άλλη. Ποιητής είστε, δημιουργείστε μία.
Μια και με προσκαλείτε/προκαλείτε να βρω μία, σας προτείνω το “εφετικός” από το εφίεμαι που σημαίνει αυτό που θέλετε να εκφράσετε: τάση, επιθυμία, ροπή. Και το “ρέπων” θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί, αν και η λέξη εφετικός είναι καταλληλότερη ως πιο ποιητική. Παρνέλλ; Τον πολιτικό ή τον κωμικό εννοείτε; 🙂
Αγαπητέ Παναγιώτη άφεριμ! 🙂
Ευχαριστώ θερμά κ.Ρεούση για την πρόταση. Πολύ ευγενικό εκ μέρους σας, όσο γλυκιά και ευγενής και η σεμνότητά σας.
Η αροκάρια ναι, είναι δέντρο. Του Νότου. Ευπαθές κι ευαίσθητο στους παγετούς του καιρού και των ανθρώπων.
Έξοχο το καταραμένο ποίημα κ.Μίχο! Ευχαριστούμε.
Η μοναδική κατάρα που θα μπορούσα ποτέ να δώσω στη ζωή μου θα ήταν ερωτική. Θα την έδινα σε άντρα και θα ήταν η ευχή να σφηνωθώ στο μυαλό του. Να με αναζητά απεγνωσμένα κάτω απ’ τις λέξεις και μέσα σ’ αυτές. Να αγκαλιάζει κορμιά και να φαντασιώνεται το δικό μου. Να οραματίζεται ότι είμαι εγώ πίσω από κάθε ψευδώνυμο… 🙂
@18 Με τέτοια γλυκιά κατάρα, θα είναι μεγαλύτερη κατάρα να αδιαφορείτε για κάποιον – και να το ξέρει.
@16 δημιουργείστε ->δημιουργήστε
@16 Παναγιώτη μου σας ευχαριστώ πολύ για τη διόρθωση. Σωστά. Ουδείς άσφαλτος που λέει και η Λαίδη, είτε από άγνοια, είτε από παραδρομή! Το θέμα είναι να το αναγνωρίζεις και να εκτιμάς τη διόρθωση.
@18 Αυτό όντως είναι κατάρα! Ούτε στον εχθρό μας… 😉
Σας χαιρετώ μ’ ένα αγαπημένο. Αφιερωμένο στον κ.Αλισάνογλου με εκτίμηση και σε όλους σας:
http://www.youtube.com/watch?v=y6l_smqPvg0
Κύριε Ρεούση
Ληξιαρχίστεμε (εκ του ληξιαρχίζω )
ως οδοιπόρο της θάλασσας και του ονείρου .
Για περισσότερες πληροφορίες απευθυνθείτε
στην ασφάλεια του Ποιειν
Τη στιγμή που μία γυναίκα παρατηρεί τη στύση ενός ποιητή που κοιμάται ο θάνατος παρατηρεί τις κινήσεις της.